Lk 11;37-54

Mester, mikor ezt mondod, minket is megbántasz.

Írott vagy íratlan szokás, előírás, rendelkezés, törvény, parancsolat. Rituális kézmosás minden étkezés előtt, a tisztasági mosakodást követően, egy áldásmondással jár együtt s a kenyér evéséig nem is beszélhetnek. Ezért nem is szól a farizeus , csak csodálkozik, hogy a mózesi rendelkezést Jézus nem tarja be. Ő pedig a külső és belső közötti ellentmondásra mutat rá, kíméletlenül, mert amíg a rituális kézmosás fontos, az írástudóknak és farizeusoknak s ezt megkövetelik mindenkitől, addig ők társadalmi és vagyoni helyzetük alapján, szolgák és rabszolgák, asszonyok és gyerekek által kiszolgálva, az előírások minden betűjét meg tudják tartani. A szent iratokat, törvényeket, magyarázatokat tudják olvasni van idejük, lehetőségük ezekről elmélkedni, vitatkozni s újabb magyarázatokra bukkanni. Az akkori emberek többségének azonban nem vagy csak korlátozott mértékben; a földeken dolgozó vagy pásztorként tevékenykedő férfinak, nem beszélve az asszonyokról, gyermekekről, szolgákról, fizikailag sem volt lehetősége egy-egy étkezés előtt a rituális kézmosására. A törvénytudó igazságtalannak, méltánytalannak tarja Jézus kemény szavait, pedig Ő a miden emberre vonatkozó atyai szeretetet hirdeti, jeleníti meg s nem a kevesek, az elit, önelégült vallásosságát akarja alátámasztani. Megjelenik istenkapcsolatunk belső világa kifelé is, érzékeli, tapasztalja a környezetünk is? Legyen úgy!

Szentpály-Juhász Imre, Egyetemi Lelkigondozói Szolgálat

Loading


Közzétéve:

Szerkesztő:

Címkék: