Lk 15; 11-32

…én pedig itt éhen halok!

Az egyik legismertebb példázatbeli apa botrányosan viselkedik. 1. Öröklés csak az apa halála után lehetséges. 2. Ott és akkor alapvetően, az elsőszülött fiú örökölt, az összes további maradhatott a családi birtokon, a legidősebb irányítása alatt. 3. Az örökség kikérése egyenlő az apa semmibe vételével, halottnak tekintésével, ami kitagadás vont maga után. 4. Mégis kap és mégsem tagadják ki. 5. Az apa várja és elébe fut, minden méltóságát levetkőzve, ő kezdeményezi az ölelést és a csókot, ami a megtiszteltetés jele. 6. A legszebb ruha, gyűrű és a saru, a fiúi létbe való visszahelyezést jelenítik meg. 7. Örömlakomát rendez ahelyett, hogy ha már visszafogadja, akkor a fiú elképzése szerint, a béresek közé száműzte volna fiát. 8. Nem kéri számon az eltékozolt vagyont. 9. A nagyobbik fiúhoz kimegy és kérleli, hogy vegyen részt a lakomán. 10. Minden vagyonát az idősebb fiúnak tulajdonítja. A példázat a mennyei Atyáról, a választott népről (idősebb fiú) és a pogányokról (fiatalabb fiú) szól. S itt a következő botrányos összetevő; 11. a megtérő istentelenek nagyobb elismerést kapnak, mint a választott nép tagjai, habár övék az isteni örökség. Isten-éhség, ebben szenved a tékozló, aki bár sok mindent kapott, sok mindent kipróbált, de mindent elveszített. Ezt a fajta egzisztenciális éhséget sem a pénz, sem a haverok, sem az étel-ital, sem a szex, sem semmilyen szórakozás nem tudja csillapítani. 12. Zsidó létére disznókkal kell foglalkoznia, a legtisztátalanabb és visszataszítóbb állattal, még moslékot is enne, de nem teheti. A testi éhség vezeti el a létezés értelme utáni éhség fel-és beismerésére, majd a döntésre és a cselekvésre. Istenéhségünket ki/mi csillapítja az Atya vagy pótszerek?

Szentpály-Juhász Imre, Egyetemi Lelkigondozói Szolgálat

Loading


Közzétéve:

Szerkesztő:

Címkék: