Hagyományteremtő szándékkal rendeztük meg a Református Óvodaigazgatók Szakmai Napját 2025. május 8-án a Károlyi-Csekonics Palotában. A rendezvény célja a református óvodák és a Károli-egyetem kapcsolatainak erősítése, egymás munkájának jobb megismerése, az együttműködési lehetőségek számba vétele volt.
A rendezvényt Szabó István hitéleti rektorhelyettes nyitotta meg, tolmácsolva Trócsányi László rektor üdvözletét, majd Pap Ferenc dékán a Pedagógiai Kar nevében köszöntötte a résztvevőket és ismertette röviden a kar küldetését és munkáját. Kiemelte, hogy ma Magyarországon csak a Károli Pedagógiai Karán folyik református óvodapedagógus-képzés, amelynek vállalt feladata a felekezeti intézmények szakember-utánpótlása. A Károli Junior Akadémia nevében Kardos-Kása Blanka Zsófia projektmenedzser mutatta be az egyetem és a köznevelési intézmények (elsősorban a középiskolák) kapcsolatát. Szontagh Pál, a Pedagógusképző Központ főigazgatója a különböző nevelési-oktatási szintek egymásra épüléséről, a református köznevelés rendszerfejlesztéséről beszélt. Kiemelte, hogy a Károli elkötelezett a református oktatási hálózat szolgálatában, célunk, hogy minél több református középiskolából érkező hallgatót képezhessünk, és minél több végzett hallgatónk kamatoztassa itt megszerzett tudását a református egyház intézményrendszerén belül, így az óvodákban is.
Majzik Ferencné, a PK gyakorlati tanára „Miért pont a Károli?” című előadásában azokra a – nagyrészt egyházi jellegből fakadó – sajátosságokra hívta fel a hallgatók figyelmét, amelyek megkülönböztetik a Károli óvodapedagógus-képzését más egyetemek képzésétől, és amelyek alkalmassá teszik a végzősöket a református óvodák nevelőmunkájába való beilleszkedésre. Lehoczky Mária Magdolna, a PK mesteroktatója szélesebb kantextusban, a református tanítóképzés és kisdedóvás kezdeteitől tekintette át a „szívképzés” nagykőrösi gyökereit, máig meghatározó és továbbélő hagyományait. Mindketten kiemelték a kar és személy szerint az oktatók nyitottságát és elkötelezettségét a kapcsolatépítésre, legyen szó akár külső szakmai gyakorlatokról, mentorálásáról vagy továbbképzésekről.
A szakmai előadások sorát Szova Zsuzsanna Eszter, a Bárányfelhő Református Óvoda megbízott igazgatója, a PK alumnája zárta, aki a kar nem kevesebb mint öt képzésén vett részt (óvodapedagógus, hitoktató, tanító, neveléstudományi bölcsész és protestáns köznevelési vezető). Előadásában hallgatói, munkavállalói és munkáltatói szempontból is megerősítette, hogy a református óvodapedagógus képzés és -továbbképzés jól illeszkedik a református óvodák igényeihez, és kiemelte a gyakorlatvezetői feladatokban való részvétel lehetőségét és fontosságát is vezető kollégái számára.
A szakmai programot kötetlen beszélgetés zárta, amelynek során az óvodaigazgatók kivétel nélkül nagy elismeréssel szóltak a rendezvényről, kiemelve, milyen jól esik nekik, hogy az egyetem partnerként kezeli őket, fontosnak tartja a kapcsolatépítést és méltó körülményeket biztosított a találkozásnak. A vendégek a szendvicsebédet követően palotatúrán vehettek részt, melyen Ordasi Zsuzsanna művészettörténész, a BTK egyetemi docense ismertette az épület történetét, a felújítás érdekességeit és a jelenlegi funkcióját.
Összességében a hagyományteremtőnek szánt rendezvény nagy sikerrel, a résztvevők elégedettségével zárult. A vendégek és vendéglátók egyaránt kifejezték szándékukat a további együttműködésre, és igényüket a hasonló, szervezett találkozók folytatására.
Szöveg: Szontagh Pál
Fotó: Béres Anna