- Készült: 2025. november 18.
Károli Game Studies műhely kerekasztal-beszélgetések – tudományos párbeszéd a videójátékokról
A Károli Közösségi Napok (október 27-30.) keretében a Károli Game Studies műhely kerekasztal-beszélgetései Patkós Gábor szervezésében, a KIDA támogatásával valósultak meg. A három egymásra épülő beszélgetés közel háromszáz hallgatót vonzott, akik élénken kérdeztek látványos igény mutatkozott a videójátékokról folyó nyílt, felelős, tudományos igényű párbeszédre. Az interdiszciplináris területet a bölcsészet, a pszichológia, a jog, a kommunikáció és a sport felől közelítették meg a meghívott előadók.
A „Problémás videójáték-használat” című beszélgetésen Kéringer Szabolcs vezetésével gyorsan kirajzolódott a szakértők közötti közös alapvetés: nem a játék a probléma, hanem a problémás használat hátterében meghúzódó okok. Tóth Dániel pszichológus a rizikóhelyzetek korai felismerésére és a családi mintázatok szerepére hívta fel a figyelmet, míg Horváth Péter kommunikációs szakember kiemelte, hogy a videójáték-használat a gyermeknevelésben óriási kihívást jelent. Ugyanakkor kézzelfogható ötleteket adott, hogyan segítsük a szülőket a játékvilág „lefordításában”. Csilléry András média-értés oktató a jogi-szabályozási kereteket helyezte kontextusba, kiemelve az NMHH edukációs és prevenciós küldetését. A konklúzió szerint a családban, az iskolában és az egyetemen is érdemes nyíltan beszélni a problémás videójáték-használatról, és protokollokkal segíteni a megelőzést.
Az e-sport jelenségéről szóló beszélgetésben Szabella Olivér kutató e-sport szakmai igazgató tartott vitaindító előadást: „Miért jó nekünk az e-sport.” Sárfalvi Péter, Egyetemünk sportigazgatója elismerte az e-sportolók teljesítményét, ugyanakkor következetesen érvelt a hagyományos sportok pótolhatatlan szerepe mellett. Wéber Gábor televíziós szakkommentátor, mint régimotoros e-sportoló és autósportoló a két terület közötti átjárhatóságot és a professzionális szemlélet fontosságát emelte ki. A beszélgetők egyetértettek abban, hogy külön kell kezelni a rekreációs játékot és a profi játékot – ahogy a sportban is –, és hogy a szcéna nem csak a játékosokról szól: edzői, elemzői, szervezői, marketinges és pszichológusi pályák egész sora nyílhat meg az e-sportok iránt érdeklődők előtt.
A „Videójátékok az egyetemen” panelben Ulicza Tamás moderátor kérdései nyomán a téma felsőoktatási beágyazottsága került a fókuszba. Bogárdi Szabó István hitéleti rektorhelyettes Platón gondolatainak kiemelésével kezdte a beszélgetést: a játékról való gondolkodás régi hagyományokkal rendelkezik. Furkó Péter tudományos és innovációs rektorhelyettes a minőségbiztosított, lépésről lépésre építkező, ugyanakkor innovatív, úttörő megközelítést hangsúlyozta. Rab Árpád digitális kultúra szakértő a játékok kompetenciafejlesztő erejét és munkaerőpiaci hozadékát tette kézzelfoghatóvá. Az etikai kérdések központi szerepet kaptak a beszélgetés során és biztató végkövetkeztetéshez vezettek: a terület tudományos igényű vizsgálata fontos társadalmi feladat és semmilyen keresztyén értékkel nem áll ellentmondásban.
A nagy érdeklődéssel kísért beszélgetés-sorozat konklúziói alapján a szervezők mindenképpen tervezik a téma további feldolgozását és újabb programokat szerveznek Egyetemünkön a közeljövőben.










