A reformkor üzenete ma

A magyar reformkor küzdelmeit két jelszó alapján értelmezhetjük. Az egyik az angol liberalizmus klasszikus jelszava volt: szabadság és tulajdon. Ez az adott időszakban Magyarországon polgári szabadságjogokat és polgári tulajdont jelentett, azaz, megfordítva a dolgot, nem hűbéri tulajdont és nem rendi szabadságjogokat. A másik jelszó, a Kölcsey által megfogalmazott „haza és haladás” a magyarországi polgári átalakulás egyik legfontosabb problémájára, a nemzeti önrendelkezés és a társadalmi átalakulás összekapcsolásának szükségességére utalt, s lényegében tartalmazta az első jelszóban megfogalmazottakat.

A nemzeti önrendelkezés és a társadalmi átalakulás követelései nem 1848-ban, de még csak nem is 1825 után jelentkeznek először. Már a II. József halálát követő nemzeti újjászületés, az 1790-1791. évi országgyűlés idején e két követelmény együttes érvényesítésére törekedtek a köznemesség legjobb elméi. Az 1790. évi 10. törvénycikk ki is mondta Magyarországnak a Habsburg-birodalmon belüli függetlenségét, ám ezt a fikciót nem tudta valósággá változtatni. A francia forradalmi háborúk következtében pedig úgy tűnt, hogy a két követelés együtt nem érvényesíthető, Hajnóczy József dilemmáját idézve, valaki vagy emberbarát, azaz a társadalmi haladás pártolója, vagy hazafi – ez a haza azonban csupán a kiváltságosok, s nem az egész lakosság hazája.

A reformkor időszakában az újabb generációk ismét megkísérelték összeegyeztetni e követelményeket. Hazát akartak, tehát az ország területi egységének helyreállítását, magyar államnyelvet, a bécsitől független igazgatást, haladást akartak, tehát polgári szabadságjogokat, azaz a népképviselet alapján működő törvényhozást, sajtó-, egyesülési és gyülekezési szabadságot. A polgári szabadságjogok mellé polgári tulajdont akartak, tehát jobbágyfelszabadítást, ezzel együtt az úrbéres földnek a jobbágyság tulajdonába adását, a tulajdon szentségének tisztelete alapján a birokosoknak a jobbágyi szolgáltatások elvesztéséért kárpótlást, a szabad birtokforgalom érdekében az ősiség eltörlését.

Kölcsey Ferenc

Kölcsey Ferenc Anton Einsle olajfestményén

De lehet-e egyszerre ennyi célért a siker reményében küzdeni? Lehet-e egyszerre elérni a nemzeti önrendelkezést és a társadalmi átalakulást? Lehet-e a nemzeti jelszavakra fogékony, de a kiváltságok eltörlésétől húzódozó, a politikai életben való részvétel jogával bíró köznemesi tömegek támogatását megnyerni előjogaik megszüntetéséhez? Vagy várni kell, amíg a nemzet anyagi gyarapodása eléri azt a szintet, amikor a változások maguktól bekövetkeznek? Kell-e, szabad-e siettetni a változásokat? S a várakozás közben nem fordul-e urai ellen „a nyomorúságos adózó nép”?

A francia forradalom és a Napóleon elleni háborúk időszaka a magyar feudális gazdasági rendszer utolsó nagy felfutását is jelentette. A több százezres, évekig fegyverben álló hadseregeknek szükségük volt a rossz minőségű magyar gabonára, zsíros húsra és tisztítatlan gyapjúra is. A magyarországi nagy- és középbirtokos réteg szépen gyarapodott, s jelentős pénzvagyonra tett szert. Százával épültek a klasszicista stílusú nemesi kúriák, s a nemesség adósságait is a fedezet nélkül nyomott papírpénzzel fizethette. Igaz, az 1811. évi leértékelés e pénzvagyon jelentős részét elvitte, ám az igazi csapást nem ez, hanem az 1815-ben bekövetkezett békeidőszak jelentette. A napóleoni háborúk csupán részben érintették az ország területét, a békével viszont vége szakadt az eddigi keresletnek. Megszűnt a biztos piac, s a nagyobbrészt fogyasztásra költött jövedelmek miatt nem volt lehetőség az ország önerőből történő modernizálására sem.

A reformkor egyik legnagyobb kérdése az volt, sikerül-e a feudalizmus fenntartásában érdekelt nemességet rábírni a polgári átalakulás ügyének képviseletére. Magyarországnak azonban nem volt olyan erős polgársága, mint Franciaországnak vagy Angliának, amely egyedül is kikényszeríthette volna az ország polgári átalakulását. Intő példaként ott volt a Magyarországénál a XVIII. század végéig szerencsésebb történelmű, de ekkortól három ízben felosztott Lengyelország példája, ahol a nemesség nem tudta a paraszti tömegeket a függetlenség ügye mellé állítani. A nemesség többsége számára a polgári átalakulás csak kiváltságainak elvesztését hozhatta magával. Ezért is volt olyan nagy jelentősége annak, hogy a köznemesség legjobbjai felismerték: polgári átalakulás nélkül az ország végképp elmarad Európától. Törekvésük tehát az volt, hogy a hagyományos rendi, sérelmi politikát összekössék a reformok ügyével, s így, törvényes, békés úton jussanak el a polgári Magyarország megalkotásához.

Az udvar és a magyar rendek között 1791-ben létrejött kompromisszum már a napóleoni háborúk alatt megbomlott. A fedezet nélkül kibocsátott papírpénz 1811. évi leértékelése után a rendek hiába tiltakoztak e döntés ellen, az uralkodó, I. Ferenc nem törődött protestálásukkal. Sőt, 1812 után egyszerűen nem hívott össze országgyűlést, és rendeleti úton kormányozta az országot. Amikor 1821-1822-ben arról intézkedett, hogy a hadiadót ezüstpénzben szedjék be, az országon újabb tiltakozás hulláma söpört végig. Az uralkodó ugyan királyi biztosok kiküldésével és katonaság bevetésével letörte e mozgalmat, de jobbnak látta tovább nem feszíteni a húrt, s 1825-re országgyűlést hívott össze. Ebben komoly szerepe volt József nádornak is, aki egész életében a kompromisszumos megoldások híve volt és maradt.

Az országgyűlés intézkedett arról, hogy az 1791. évi rendszeres bizottsági munkálatokat vegyék elő, s vizsgálják felül. A magyar történetírásban máig is vita folyik arról, hogy 1825 vagy 1830 volt-e a reformkor kezdete. Nos, az országgyűlés határozatai lehetővé tették a reformmozgalom kibontakozását, de maga az országgyűlés – törvényalkotó munkáját tekintve – inkább a korábbi kompromisszum újjáalkotására, s nem a rendszer megreformálására tett kísérletet.

Gróf Széchenyi István

Széchenyi István Barabás Miklós festményén, 1848-ban

Az országgyűlés legjelentősebb eredményének azonban Széchenyi István nevezetes felajánlását tekinthetjük. Az ifjú gróf egy évi jövedelmét ajánlotta fel a Magyar Tudós Társaság, az Akadémia létrehozására. Felhívásához több más arisztokrata is csatlakozott.

A magyarországi reformkor talán legnevezetesebb egyénisége olyan családból származott, amelyben mindig különös megbecsülésnek örvendtek a szellemi értékek. Az apa, Széchényi Ferenc a felvilágosodás eszmekörében nőtt fel. Az ő nevéhez fűződik a Magyar Nemzeti Múzeum megalapítása is.

Az ifjú Széchenyi István katonaként 1809–1815 között végigszolgálta a napóleoni háborúkat. A háborúk során s a bekövetkező békeidőben beutazta fél Európát, megismerte a fejlett nyugati társadalmakat, s hazatérve egyre inkább a változtatás gondolata foglalkoztatta. Jól látta az ország gazdasági elmaradottságát, saját bőrén tapasztalta a hazai tőkehiány kellemetlen következményeit. Utazásai és hazai tapasztalatai, széles körű műveltsége arra a meggyőződésre juttatták, hogy a rendek és az uralkodó hagyományos párharcától az ország nemigen várhat sok jót. Az osztrák abszolutizmust legalább olyan bűnösnek látta a hazai elmaradottságért, mint a haza jogainak védelmét emlegető, de csak saját kiváltságait óvó nemességet.

Széchenyi műveiben nem az ország sérelmeit emlegette, hanem a feudális rendszer hátrányait tárta fel. Olyan átalakítást sugallt a nemességnek, amely saját érdekében áll, s amelynek révén az ország megindulhat a gazdasági felemelkedés útján. Ezért kezdeményezte olyan intézmények létrehozását, amelyek elősegíthetik a hazai polgárosodást, s színhelyéül szolgálhatnak a Széchenyi által emlegetett „eszmesúrlódásnak”. Ezért alapította a Magyar Tudós Társaságot (a későbbi Magyar Tudományos Akadémiát) csakúgy, mint a Nemzeti Kaszinót. Ezért tartotta fontosnak a társadalmi élet színhelyéül szolgáló lóversenyek szervezését.

A gazdasági vállalkozásokról úgy vélte, hogy azok támogatása Bécs érdeke is. A folyószabályozások, gyáralapítások, a gőzhajózás fejlesztése, a Lánchíd építése mind-mind ilyen kezdeményezések voltak. Ezek anélkül segíthették elő az ország polgári fejlődését, hogy konfliktusba sodorták volna azt a birodalom másik felével. Széchenyi világot látott politikusként ismerte a birodalom erejét, s tartott is tőle. Nem látta viszont, hogy Bécs számára a hagyományos rendi ellenzék partner lehet, hiszen mindketten a feudalizmust védik. A modern Magyarország képviselői viszont nem lehetnek azok, mert ők nem csupán alkotmányosságot, hanem polgári fejlődést is akarnak.

Az 1830-as év legjelentősebb eseménye kétségkívül Széchenyi Hitel című munkájának megjelenése volt. Ebben a hitelhiányból vezette le a magyar gazdaság elmaradottságát, a hitelhiányt pedig egyértelműen a feudális intézményrendszernek, így az ősiségről szóló törvénynek tulajdonította. A munka a maga csapongó módján egyértelműen bizonyította azt, hogy az intézményrendszer átalakítása nélkül Magyarország még jobban lemarad az európai nemzetek versenyében. A mű polarizálta a magyarországi politizáló csoportokat. A hagyományos rendi ellenzékiség képviselői ugyanúgy vitatták Széchenyi gondolatait, mint az abszolutizmus hívei. Volt, ahol megégették a könyvet, másutt állítólag a parasztok is lelkesen olvasták. Népszerűségét jelzi, hogy rövid időn belül négy kiadásban látott napvilágot.

Hitel

A gróf későbbi munkáiban (Világ, Stádium) részletesebben fejtette ki reformelképzeléseit. Ezek többsége elvileg az adott rendszer keretein belül végrehajtható lett volna (pl.: a céhek és árszabások eltörlése, az ősiség eltörlése, az ipar- és kereskedelmi szabadság, a birtokbírhatási jog), valójában azonban hosszú távon kikezdték volna a fennálló gazdasági-társadalmi rendet anélkül, hogy nyílt konfliktust hoztak volna Ausztriával.

Fontos hangsúlyozni, hogy a reformkor többi vezető politikusa, Kölcsey, Deák Ferenc, Batthyány Lajos, Kossuth Lajos, Eötvös József és társaik mindannyian a Habsburg-birodalmon belül képzelték el Magyarország jövőjét. Ugyanakkor – eltérő mértékben ugyan – de úgy vélték, hogy Magyarországnak a birodalmon belüli helyzete nem felel meg az ország tényleges súlyának és jelentőségének. Nem kiszakadni akartak a birodalomból, hanem azt akarták elérni, hogy a birodalmi kormányzat vegye figyelembe Magyarország érdekeit is; hogy az országra vonatkozó legfontosabb döntések ne Bécsben (vagy nem csupán Bécsben), hanem Pozsonyban és Pest-Budán szülessenek.

Azt akarták, hogy a birodalom ne akarja rákényszeríteni a maga abszolutisztikus modelljét az alkotmányosságát féltékenyen őrző Magyarországra. Nem zárkóztak el a birodalmi vagy az osztrák szempontok figyelembevételétől, s Deák még az 1847. évi Ellenzéki Nyilatkozatban is hangsúlyozta, hogy a reformerek tekintettel vannak a birodalom nagyhatalmi állásából fakadó követelményekre.

De abnormálisnak tartották, hogy Magyarországnak nincs beleszólása a határán szedendő kiviteli és behozatali vámtételek meghatározásába, s hogy az iparosodottabb tartományok birodalmi támogatása megöli a magyar ipart. Ezért kezdeményezte Kossuth 1844-ben a Védegylet megalapítását, s ezért váltott a szabadkereskedelem támogatásáról a védővámos, protekcionista iparpolitika irányába. Tudták, hogy Magyarország jócskán elmaradt nemcsak Nyugat-Európa, de az osztrák tartományok mögött is, s éppen ezért is sértette őket az, hogy az országból befolyó adók jelentős részét a birodalmi kormányzat önmagára, s nem az ország fejlesztésére költi. Hozzáteendő, hogy e tekintetben sem ültek üres kézzel: az 1830–1840-es években egymás után alakultak a gazdasági társaságok, amelyek mind-mind a hazai ipar és kereskedelem fejlesztését tűzték ki célul, s amelyek legfőbb támogatói sokszor az ország arisztokrata családjai közül kerültek ki. A reformkori magyar arisztokrácia egy része tisztában volt azzal, hogy a magas rang és vagyon kötelezettségekkel is jár.

Lánchíd

Széchenyi Lánchíd a budai hídfőtől nézve. A felvétel 1890 után készült.
Forrás: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára

A magyar reformerek beleszólást követeltek a birodalom külpolitikájába is. Ezért támogatták 1830-1831-ben a lengyelek szabadságharcát, és szólaltak fel az 1832–1836. évi országgyűlésen az önálló Lengyelország feltámasztása érdekében. Ezért törekedtek a térség gazdasági integrációjának kiterjesztésére, amit legjobban Széchenyi Duna-szabályozási koncepciója bizonyított. Ennek révén ugyanis a birodalmon kívüli szerb és román területek is bekapcsolhatóvá váltak volna a közép-európai piacba, ami növelte volna Magyarország súlyát és jelentőségét.

Magyarországon a XVIII-XIX. század fordulója, a modern nemzetté válás kezdete óta többször is komolyan felvetődött az a félelem, hogy a magyar nemzet előbb-utóbb el fog tűnni az őt környező szláv, német és román tengerben. A veszély kétféle magatartást és véleményt inspirált. Az egyik szerint a nemzet halálát már csak az isteni beavatkozás akadályozhatja meg. Ez fejeződött ki többek között Kölcsey Ferenc és Vörösmarty Mihály költészetében. A másik vélemény szerint nem visszafordíthatatlan folyamatról van szó, ezért a nemzetnek nem a sebeit kell nyalogatnia, hanem modernizálódnia kell. Mindkét fél reális veszélyként kezelte tehát a nemzethalált, de más következtetést vont le belőle. A következtetések azonban még az egyazon táborban lévők részéről sem voltak azonosak. Az egyik álláspont (Széchenyi István) szerint a modernizációt nem kell feltétlenül összekötni a nemzeti önrendelkezés követelésével, mert „ha sokáig ütögetik a magyar cserépedényt a német és szláv kőedényhez, hamarosan törött cserép lesz a magyar”. A másik nézet (Kossuth Lajos) szerint van más lehetőség: szabad, modern, s ezért erős nemzetként egyenrangúan belépni az európai népek családjába.

A reformnemzedékek tagjait európai látókör, a nyugati parlamentáris államberendezkedés iránti elkötelezettség jellemezte, de ez az elkötelezettség nem járt kritikátlan csodálattal. A nyugatra utazók látták a kiépült kapitalizmus árnyoldalait, az ipari proletariátus szegénységét és nyomorát, az új típusú alávetettséget. Céljuk az volt, hogy a kiépülő polgári Magyarország ne a gazdagok és szegények állama legyen, hanem hogy minél többen jussanak polgári tulajdonhoz annak érdekében, hogy az átalakulás ne robbanásszerűen és erőszakosan menjen végbe. Ezért tartották fontosnak, hogy a felszabadítandó jobbágyság földhöz is jusson, s hogy a földesurak kárpótlásába a tőkét biztosítani képes állam is szálljon be. Ezt a munkát hálálta meg a társadalom, amikor 1848-ban a szabadság kivívását követően hajlandó volt kiállni a szabadság megvédéséért.

 

Hermann Róbert
Történettudományi Intézet,
Új- és Jelenkori Történeti Tanszék

 

Magyar kormány 1848

Az első felelős magyar kormány csoportképe, 1848. Barabás Miklós festménye

 

Szakirányú továbbképzések

Szakirányú továbbképzések

Közösségi Média

Közösségi média

Kultúra, közélet

Rádió

Károli Podcast

Károli Podcast

Károli Klub

Károli Podcast

Könyvtár

Könyvtár logó

Tudomány, kutatás

Tudomány, kutatás

Galéria

galéria, fotógép