Az Örökkévalóval a végtelenbe és tovább – húsvéti üzenet

Ez év húsvétján két egymással ellentétes gondolatot hoznék húsvéti jókívánságom alapjául, melyek a reformáció korabeli protestáns ágon belüli hitvitákból származnak. Finitum non capax infiniti – Finitum capax infiniti. Nem célom a reformáció korabeli protestáns hitvitában helyet foglalni – sem az olvasó figyelmét elveszíteni – annál inkább a feltámadás ténye felől nézni a két egymással ellentétben álló gondolatra. Mert mit is állít az egyik és a másik: a véges nem vagy éppen igenis be tudja fogadni a végtelent? Míg az első az Isten abszolút világfölöttiségét, transzcendenciáját állítja középpontba, addig a második főbizonysága az Ige testté létele, a karácsonyi üzenet.

Húsvét és nagypéntek, e kettő együtt látása vezet el a teljes képre. Míg a kétségbeeső és gyászoló tanítványok annyit látnak Jézusból – korábbi mondásai ellenére –, hogy Mesterük élete is véges, méltán szomorúak egészen addig a pontig, amíg Jézus meg nem jelenik középen és így köszönti őket harmadnap reggelén: „Békesség nektek!” (János 20,19). A tanítványok Jézussal töltött élete lezártnak tűnt addig a pontig, amíg a feltámadott Úrral való találkozás meg nem hozza a húsvéti, feltámadásba vetett hitet.

Krisztus üres sírja nyitja meg számunkra a végtelent. Az Örökkévaló hívása által van utunk az örök életre. Bár Krisztus üres sírjánál előjöhet a kételkedés és az értelem elnyomásának kísértése a hit javára, mégis az őszinte kérés visz közelebb a Feltámadottal való találkozásra: „Hiszek Uram, segíts Uram hitetlenségemen!” (Márk 9,24) Kérték Jézustól életében, mi is kérhetjük a feltámadása által a bizonyosan élő Úrtól.

Mert Nélküle a végesség drámáján őrlődünk. Jelen van a mindennapi kihívásaink közepette, akár önmagunk korlátaival való szembesüléskor, akár abban, ahogy válaszolunk a kívülről érkező hatásokra.  A végesnek tűnő tételbefogadó képesség a vizsgaidőszak utolsó heteiben, akár a végtelennek tűnő tananyagmennyiség a félév elején; a váratlanul érkező és boldogságunkat meglopó halálhírek, az életkorunkhoz közeli ismerősök elveszítése mind a véges emberi létre és határainkra hívják fel figyelmünket, könyörtelenül. Ezt meghaladni még a tudománynak sem sikerül, bár törekvései sci-fi sorozatokba illő módon (Fekete tükör, Black Mirror, 2011) próbálják enyhíteni, meghosszabbítani a véges emberi élet végtelenné tételének az illúziójával.  Nagypéntek és húsvét együtt látása segít felismerni a paradoxont, miszerint a kivégzett zsidók királya hatalmának véges volta a feltámadása által Úrrá válik még a legnagyobb ellenségen, a halálon is. Ezt a szenvedő hőst elég volna dicsérni, esetleg példaképnek tartani az önfeláldozásáért, az értünk szenvedő feltámadott Örökkévaló azonban megtérésre hív. „Mert van hatalma arra, hogy megszabadítsa azokat, akik a haláltól való félelem miatt egész életükben rabok voltak.” (Zsidók 2,15) Hiszen arra hív prototípusként, hogy hit által – Buzz Lightyear szavaival élve – „a végtelenbe és tovább” (Játékháború, Toy Story, 1995) vele legyünk az örök életben. Az ő hívása, a Vele való találkozás hadd legyen része húsvéti ünneplésünknek, hogy megtapasztalhassuk már a földi véges életünkben az Örökkévalóval együtt élt végtelennek a kezdetét.

Írta: Kis Kendi Dávid egyetemi lelkész

festmény

Szakirányú továbbképzések

Szakirányú továbbképzések

Közösségi Média

Közösségi média

Kultúra, közélet

Rádió

Károli Podcast

Károli Podcast

Károli Klub

Károli Podcast

Könyvtár

Könyvtár logó

Tudomány, kutatás

Tudomány, kutatás

Galéria

galéria, fotógép