Advent vásárlási lázban égve?

November utolsó pénteke a Black Friday, azaz "fekete péntek", a nagy kereskedelmi akciók napja. Újabban már egy egész hétig sőt hónapig tartanak a "hihetetlen akciók" és ezzel a bevásárlóláz, amellyel "karácsonyra készülünk".  A civilizációnk által diktált túlfogyasztás, amely a környezeti és társadalmi problémák forrása, ezzel a zajos és vibráló vásári forgataggal távolít el bennünket az adventi várakozás csendjétől. Jó hír, hogy van alternatíva.

"NE VÁSÁROLJ SEMMIT!  NAP"

Nem kötelező hinni a reklámoknak. Dönthetünk úgy, hogy mi másképp teszünk. Egyre többen tartanak ilyenkor fogyasztói böjtöt, amely  nem szegénységet vagy nélkülözést hirdet, hanem arra hívja fel a figyelmet, hogy a boldogságot, a megelégedettséget, a teljességet nem a boltokban kapjuk meg. Az akció vidám és kritikus tiltakozás a túlfogyasztás, a jólét, a vagyon egyenlőtlen elosztása, és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen. 

A "ne vásárolj semmit napot" a korábban a reklámszakmában dolgozó Ted Dave kezdeményezte 1992-ben, "Ami elég, az elég!" mottóval. A fősodrú média által közvetített reklámok, melyek már kiskorunk óta befolyásolják világképünket, arra ösztönöznek, hogy minél több, minél gyorsabban és minél drágábban kielégítendő szükségletünk legyen. Mindeközben tudjuk, hogy a fogyasztói boldogságérzetet fenntartó termékek előállítása fenntarthatatlan mértékben veszi igénybe környezetünket. A kérdés pedig roppant egyszerű, amit minden egyes tétel megvásárlása előtt érdemes feltenni: valóban szükségem, vagy csak igényem van erre? 

Csoóri Sándor: A haszon

"Az eredeti tőkefelhalmozás korában Amerikát még az ódivatú protestáns erkölcs kormányozta. Dolgozni nemcsak a munkabérért kellett, de a becsület, a tisztesség nevében is. Eszményi az a munkás volt, aki nem dohányzott, nem ivott, nem élt kicsapongó életet. A munkaerejével megtermelt haszon egyúttal tehát a morális értékek takarékkönyvébe is belekerült. De attól a pillanattól kezdve, hogy az amerikai gazdaság elért egy bizonyos szintet, s ki tudta elégíteni az alapvető igényeket, gyorsan átállt, s hozzálátott ahhoz, hogy a fogyasztói igényeket mesterségesen fölcsigázza. Kezdte meggyőzni a vásárló állampolgárt, hogy olyan árut is vegyen meg, amelyről eddig álmában se tudott, s talán szüksége se volt rá. A reklám mint a csábítás múzsája állandóan a jobb dolgok iránti vágyat élesztgette az egyénben. Nem a szükséges került az ember szeme elé, hanem a lehetséges. A lehetséges pedig – mint tudjuk, közegellenállás nélkül – újabb lehetségesre utal, s ezáltal illúziót szül."  (részlet)

Túllőttünk a célon

A túlfogyasztás jelenségének komolyságát jól mutatja az Ökológiai Lábnyom fogalma, amely megmutatja, hogy mekkora terület erőforrásai szükségesek jelenlegi fogyasztási szintünk fenntartásához és termelt hulladékaink kezeléséhez. A számítások azt bizonyítják, hogy a világ népessége jelenleg nem egy, hanem 1,7 Földet fogyaszt, az emberiség ökológiai lábnyoma jóval nagyobb, mint amit a természet hosszú távon fenn tud tartani. Országonkénti bontásban hatalmas egyenlőtlenségek vannak az erőforások használatában, az egy főre eső lábnyom Katarban 15,7 ; míg Eritreaban 0,5;  Magyarországon 3,4 globális hektár.

Minden évben elérkezik egy úgynevezett túlfogyasztási nap, az Ökológiai túllövés napja, amikor az emberiség természeti erőforrásokkal való gazdálkodása deficitessé válik. Amit az év során ez után a nap után fogyasztunk, azt a Föld már a következő évi erőforrásaiból fedezi, azt éljük fel.  Ez a nap évről évre előbbre kerül,  2019-ben az európai túlfogyasztás napja május 10-én, a magyarországi átbillenési pont pedig július 29-én következett be. 

Ne vásárolj semmit! Legyen inkább advent!

Szűcs Boglárka

Szakirányú továbbképzések

Szakirányú továbbképzések

Közösségi Média

Közösségi média

Kultúra, közélet

Rádió

Károli Podcast

Károli Podcast

Károli Klub

Károli Podcast

Napi biztatás

Napi biztatás

 

Tudomány, kutatás

Tudomány, kutatás

Galéria

galéria, fotógép