A Semmelweis Egyetem Egészségügyi Közszolgálati Karának Szociális Vezetőképző Tudásközpontja 2021. június 28-án - a hagyományokhoz híven - szakmai konferencia keretében adta át immár negyedik alkalommal a mesterszintű képzést sikeresen elvégző szociális vezetők tanúsítványait.
A Semmelweis Egyetem számára kulcsfontosságú a társintézményekkel való folyamatos és szoros együttműködés, így a Károli Gáspár Református Egyetemet Dr. habil. Czine Ágnes rektori feladatokkal megbízott rektorhelyettes asszony képviselte, aki egyben köszöntötte is a szociális vezetőképzés negyedik szakmai konferenciáján a tanúsítványukat átvevő szociális szakembereket.
A Károli Gáspár Református Egyetemen 2018 ősze óta folyik szociális vezetőképzés, amely egyrészt ugyanazokat a szakmai tartalmakat nyújtja és ugyanazt a végzettséget biztosítja, mint az állami szervezésű képzés, ugyanakkor a református diakónia szemléletmódját is tartalmazza. A Szociális és Egészségtudományi Karon folyó képzésről bővebben itt olvashatnak.
Dr. habil. Czine Ágnes rektorhelyettes asszony köszöntő beszédében hangsúlyozta, hogy „Egyetemünk társadalmi küldetésének alapvető része, hogy a tudományos kutatás és a képzés eszközeivel támogassuk és segítsük a szociális szakembereket az általuk végzett munkában, mert ez hozzájárul a szociális védelem rendszerének erősítéséhez, a szociális biztonság növeléséhez, a társadalmi kohézió növekedéséhez”.
Rektorhelyettes Asszony köszöntőjében kiemelte a vezetői szerep legfontosabb aspektusait, mely szerint a vezetői munkakör felelősséget és elkötelezettséget kíván, vezetni csak világos, átlátható rendszer szerint lehet, illetve elengedhetetlen a vezető szociális érzékenysége is. Hozzátette, hogy „a mi egyetemünk szociális vezetőképzésének új rendszeréről elmondható, hogy arra készíti fel a szociális ágazat intézményvezetőit, hogy képesek legyenek saját vezetői szerepüket és az általuk irányított intézmények munkáját, szerepét korszerű rendszerszemléletben értelmezni.
A képzés kiterjed a vezetői munka minden fontos aspektusára, stratégiai, tervezési, szervezési és vezetési ismereteket biztosít azok alkalmazási gyakorlatának bemutatásával és felvértezi a vezetőket önismereti, csapatépítő, konfliktuskezelő technikákkal, a hatékony kommunikáció eszköztárával. A képzés akkor lehet sikeres, ha az oktatás gyakorlatorientált, interaktív, és jelentős mértékben épít az intézményvezetők által megjelölt szervezeti konfliktusok, menedzsment-dilemmák esetmegbeszélésére, feldolgozására”.
Fotó: Semmelweis Egyetem/Szociális Vezetőképző Tudásközpont; Kovács Attila
A magyarországi szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézmények vezetői munkakörének ellátásához 2018-ig nem volt egységes és kötelező vezetőképzés, ami biztosította volna a professzionális, tudatos és alapos felkészítést, a vezetői szerephez szükséges ismereteket, készségeket. A személyes gondoskodást nyújtó szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi tevékenységet végző, vezetői megbízással rendelkező személyek képzésének rendszere a szociális és a gyermekvédelmi törvény módosulásával 2018. január 1-jével megváltozott.
Az új képzési rendszerben a vezetői megbízás feltétele az alap vezetőképzésen (90 óra) vagy mester vezetőképzésen (120 óra), majd kétévenként megújító képzésen (16, ill. 24 óra) való részvétel.