20/2022. (XII. 15.)/R számú Rektori utasítás a 2023/2024 évi Szenczi Molnár Albert Díj pályázati felhívásáról (Egységes szerkezetben az 1/2023. (II.1.)/R számú Rektori utasítással)

20/2022. (XII. 15.)/R számú Rektori utasítás a 2023/2024 évi Szenczi Molnár Albert Díj pályázati felhívásáról (Egységes szerkezetben az 1/2023. (II.1.)/R számú Rektori utasítással) (Hatályon kívül helyezte a 13/2023. (XI.16.) számú Rektori utasítás 2023. november 17-én.)

Bővebben ...

Ha teheted, élj a lehetőséggel! – miért érdemes Erasmusra pályázni egyetemi éveid alatt?

Az életre szóló élmények és tapasztalatok, az új barátságok születése mellett személyes fejlődési lehetőséget is tartogathat egy-egy külföldi tanulmányút.  Egyetemünk a külföldi tanulmányokat Károli GO Ösztöndíjjal is támogatja. Az Erasmus+ tanulmányi célú részképzésben részt vevő hallgatók a fogadóország szerinti, aktuális Erasmus+ alapösztöndíjukon túl plusz egy havi összegnek megfelelő ösztöndíjban is részesülhetnek. Most következő interjúnkban két károlis hallgatót kérdeztünk az Erasmussal kapcsolatos tapasztalatairól.

Bernhardt Noémi pszichológia alapszakon végzett hallgatónk litván élményeiről mesél:

Noémi, te már befejezted a tanulmányaidat a Károlin, mit tanultál itt és milyen emlékeket őrzöl a Károliról?

Az alapképzést végeztem a Károlin, ahol pszichológiát tanultam. Annak ellenére, hogy a Covid-járvány és az Erasmus félévem miatt nagyjából csak két szemeszternyit jártam be ténylegesen az egyetemre, szerettem Károlisnak lenni. A Pszichológia Intézetben családias légkört és gyakorlatias oktatást tapasztaltam. Leginkább ezt a két élményt és a remek tanáraim által kapott tudást őrzöm magamban emlékként.

Miért pályáztál az Erasmus-ösztöndíjra? Mivel keltette fel az érdeklődésedet a program?

Szerettem volna tapasztalatokat és élményeket gyűjteni, a külföldi lét minden kihívásával vonzott. Úgy gondoltam, hogy ez egy olyan lehetőség, amit, ha kihagyok bánni fogom későbbi életemben, amikor már nem tehetem meg csak úgy, hogy néhány hónapra szervezett körülmények között és anyagi támogatás segítségével egy másik országban hónapokat töltsek el. Magamat ismerve azt is tudtam, hogy az ismeretlenben rejlő kihívás önismereti és személyiségformáló hatású is lesz, ami pszichológus hallgatóként nem utolsó szempont.

Hogyan esett a választásod épp Litvániára?

Ezt sokan megkérdezték, és a döntésem félig megmagyarázható, félig nem. Egyrészt nem egy tipikus bulis célországot szerettem volna, sem olyat, ahol már jártam, vagy túl „egyszerű” lenne az ottlét. Semmit nem tudtam Litvániáról, szégyenszemre egy lepukkant, kissé elmaradott szocialista jellegű országnak képzeltem, ahova turistaként sosem mentem volna el, emiatt kuriózum volt számomra. Másrészt, bármilyen banális is, az egyetem (LCC) honlapja nagyon megfogott: a dizájn, a campuson rejlő lehetőségek, a közösségi élet, és természetesen a nemzetköziség, az amerikai típusú oktatási rendszer óriási plusz pont volt. A nem megmagyarázható része pedig, hogy ezeken túl is egyértelműen éreztem, hogy ennek kell az első választásomnak lennie. Utólag nézve úgy hiszem, hogy ez nem véletlen megérzés volt.

Mi az, amit nehézségként éltetek meg a mobilitás alatt, és hogyan sikerült megoldani?

A Litvániában esedékes járványügyi korlátozások és vonatkozó szabályok okoztak fejtörést, például a harmadik oltásom ott kellett beadatni, ami a nyelvi akadályok és a kinti rendszer rugalmatlansága miatt egy kálvária volt. A campuson való élet, a kollégiumi közösség (túl) sokszínűsége és a magánszféra hiánya mentális szempontból volt kihívás. Nekem személyesen az ösztöndíj beosztása, illetve az időjárás is meghatározó nehézség-faktor volt, bármilyen apróságnak is tűnik utólag visszanézve. Ezekből sokat tanultam, szerintem már sokkal jobban kezelném, ha hasonló szituációban lennék.

Milyen különbségeket fedeztél fel az oktatásban?

Mivel az LCC (Lithuanian Christian College - International University) egy amerikai mintájú nemzetközi egyetem, ezért nagyon más az oktatási rendszere. Gyakori évközi beadandók, prezentációk, csapatmunkán alapuló projektek jellemzik, kisebb létszámú órák magasabb heti óraszámban. Az oktatók nagy része amerikai vagy más nemzetiségű volt, így az előadói stílus és a tanár-diák kapcsolat is teljesen eltérő, mint amit itthon tapasztaltam. Az értékelés százalékosan megy, nem 1-5-ig terjedő osztályozás alapján.

Hogy sikerült beilleszkedni külföldön? Mi volt a legjobb élményed?

A litvánok kissé tartózkodóak, de én valamiért elég hasonlónak éreztem mind az embereket, mind az országot Magyarországhoz. A nyelvi akadályok miatt (a középkorúaktól felfele nem nagyon beszélnek angolul) néha volt nehézségem, de alapvetően nem éreztem sem kultúrsokkot, sem kívülállóságot, csak mert külföldi vagyok. Az egyetemen alapból nemzetközi környezetben voltam, rengeteg országból (főleg posztszovjet területekről) származó emberrel találkoztam és éltem együtt, ami sokszor rendkívül nehéz volt. Az Erasmusos hallgatók között és néhány kisebb egyetemi klubhoz csatlakozva sikerült barátokat találni, valamint közösségbe is jártam, ahol otthon éreztem magam. Ezeknek nagy megtartó ereje volt akkor is, amikor elveszettebb voltam. Nehéz egy legjobb élményt kiemelni, de ezekhez a kis közösségekhez, valamint a kedvenc tengerparti kávézómhoz sok kedves emlék fűződik.

Hogyan érdemes itthon felkészülni arra, ha valaki kimegy külföldre tanulni? Mit üzennél az Erasmus pályázás előtt álló, hezitáló hallgatóknak?

Ha teheted, élj a lehetőséggel! Márpedig ez a tanulmányi mobilitás mindenkinek adott. Biztos lesznek kihívások és nehézségek, de annál is több élmény, tapasztalat, új kapcsolat, látnivaló, és személyes fejlődési lehetőség bújik meg benne, ami csak előnyére válhat mindenkinek. Felkészülni meg úgysem lehet teljesen, de nincs olyan nagy probléma, amit ne lehetne megoldani.

Hogyan alakult az életed az Erasmus után? Tervezel-e még külföldre menni?

Bár pont a végére kezdtem el igazán élvezni a kintlétet, nekem jó volt hazatérni. A mobilitás utáni félévemben lediplomáztam. Az Erasmus szemeszter alatt szerzett kapcsolataimból több is megmaradt, az emlékeket nosztalgiával és néha újraértékeléssel veszem elő, az ott tanultakat már többször is használni tudtam az itthoni képzésem során és a kihívásokból szerzett – jó és rossz – tapasztalataimat személyes növekedésemre próbálom fordítani. És igen, néhány hónap elteltével újra elkezdett érlelődni bennem a külföldre utazás gondolata, így most tervezem a következő tanulmányi vagy szakmai mobilitásom, remélhetőleg a következő vagy azutáni szemeszterre. Most mindenesetre valami melegebb és naposabb országot fogok választani!

Cséffán Csaba harmadéves jogász szakos hallgatónk olaszországi útjáról mesél:

Miért pályáztál az Erasmus-ösztöndíjra? Mivel keltette fel az érdeklődésedet?

Mindig is szerettem volna külföldön élni, és tanulni is. Erre az Erasmus egy nagyszerű lehetőség, amit mindenkinek ajánlok, bárhova is jelentkezik. Korábban is olvastam beszámolókat és ez is jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy megpályázzam az ösztöndíjat.

Hogyan esett a választásod épp Palermora?

Szerettem volna egy mediterrán, tengerparti országba eljutni, Palermo ráadásul elég délen van így ősz közepéig igazi mediterrán idő van.

Milyen különbségeket fedeztél fel az oktatásban?

Az oktatás olasz nyelven történt, ezért érdemes minimális olasz tudással kimenni, ha az ember érteni is akarja, mit mondanak el az órákon. Segítségképpen viszont kaptunk angol nyelvű anyagokat a vizsgára, illetve óra végén angolul is kérdezhettünk a tanároktól, mindig segítőkészek voltak. Ezen kívül a jogi kar épülete tetszett a legjobban, belső udvarral és kerttel is rendelkezik.

Hogy sikerült beilleszkedni külföldön? Mi volt a legjobb élményed?

Palermoban a közösségi élményekre rendkívül odafigyelnek, számos intenzív programot szerveznek, sok mindenből lehet válogatni. Szeptemberben a tengerparti programoktól kezdve az egész félév során vannak programok és bulik egyaránt.

Az emberek mentalitásán nagyon meglepődtem, valamint a közlekedésen is. Rendkívül laza mentalitásúak ott az emberek, nem stresszesek, nem szoronganak, inkább a pihenésre és szórakozásra helyezik a hangsúlyt. A nap folyamán kb. 11-tól délután 2-ig. sziesztáznak, ilyenkor bezár az üzletek többsége és pihennek az emberek. A közlekedés eléggé kaotikus és veszélyes, az autósok folyamatosan dudálnak és a KRESZ szabályokat figyelembe sem véve vezetnek, a zöldségárusok pedig akár az út közepén is árulják terményeiket.

Hogyan érdemes itthon felkészülni arra, ha valaki kimegy külföldre tanulni? Mit üzennél az Erasmus pályázás előtt álló, hezitáló hallgatóknak?

Azt gondolom, hogy az angol, illetve az adott ország nyelve segít a legtöbbet. Érdemes a kiutazás előtt egy tanfolyamot elvégezni vagy legalábbis minimálisan felkészülni az adott nyelvből. Van lehetőség kint olasz tanfolyamra egyébként, viszont úgy gondolom, jobb előtte felkészülni.

Hogyan alakultak a terveid és tanulmányaid az Erasmus után? Tervezel-e még külföldre menni?

Teljes mértékben megérte, egy életre szóló élmény volt, és mindenkinek azt tanácsolom, bárhová is menne, pályázza meg a kiutazást. Rendkívül intenzív volt az ott töltött idő és sok élményben volt részünk. Palermo egy megfelelő választás annak, aki szeretné megtapasztalni a szicíliai életérzést.

2/2022. (XI.16.) számú gazdasági főigazgatói utasítás a 2022. gazdasági év zárásáról

A 2022. év végi zárási munkák elvégzése, a gazdasági év EOS ügyviteli rendszerben történő lezárása, valamint az 2023. év nyitása érdekében, a megbízási díjak elszámolását, a pénzügyi és számviteli feladatok ütemezését, továbbá a 2022. évet érintő rendkívüli lezárási időszakot (2022. 12. 18 - 2023. 01. 15.) figyelembe véve alábbi utasítást adom ki.

Bővebben ...

Magyar Sportcsillagok Ösztöndíjprogram

Jelentkezési felhívás a Magyar Sportcsillagok Ösztöndíjprogramban való részvételhez (2022/2023. tanév I. félév)

A Magyar Sportcsillagok Ösztöndíj (a továbbiakban: ösztöndíjprogram) a Kormány által alapított ösztöndíj, melynek célja a magyarországi felsőoktatási intézményekben aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkező olimpiai/paralimpiai versenyrendszerben sportoló azon hallgatók támogatása, akik tanulmányaik ideje alatt eséllyel rendelkeznek arra, hogy olimpiai/paralimpiai versenyszámban Európa-bajnoki, világbajnoki vagy olimpiai/ paralimpiai érmet szerezzenek.

További információ itt olvasható.

A jelentkezési lap itt letölthető.

1/1/2022. (VIII.30.) rektori és gazdasági főigazgatói együttes utasítás a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről, valamint az éleslátást biztosító szemüveg költségtérítésről

1/1/2022. (VIII.30.) rektori és gazdasági főigazgatói együttes utasítás a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről, valamint az éleslátást biztosító szemüveg költségtérítésről.
A 2022. augusztus 30. napjától hatályos módosítással egységes szerkezetben

Bővebben ...

2/2022. (VIII. 30.) rektori és gazdasági főigazgatói együttes utasítás

2/2022. (VIII. 30.) rektori és gazdasági főigazgatói együttes utasítás a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről, valamint az éleslátást biztosító szemüveg költségtérítésről szóló 1/2022. (VI. 10.) rektori és gazdasági főigazgatói együttes utasítás módosításáról

Bővebben ...

„olyan felelős fiatal értelmiségieket akarunk elindítani az életbe, akik egykoron átveszik tőlünk a stafétabotot” – interjú Prof. Dr. Trócsányi László rektorral, aki február 1-je óta vezeti intézményünket.

Egy korábbi interjúban elmondta, hogy a családi hagyományokat követve választotta a jogi pályát. Milyen mintákat, példákat látott maga előtt, amitől az Ön számára is ilyen vonzó lett ez a hivatás?

Apai ágon felmenőim mind a könyvek és a tanítás bűvöletében éltek. A család Sárospatakról származtatja magát, Trócsányi Bertalan még az 1800-as végén könyvkereskedést és nyomdát alapított annak érdekében, hogy a pataki jogakadémia hallgatóit jegyzetekkel ellássa. Gyermekei közül József Sárospatakon lett jogtanár, Dezső Pápán teológiai professzor, György a Parlamenti Könyvtár főigazgatója, Zoltán pedig író és művelődéstörténész. A későbbi leszármazók közül Zsolt híres történész lett, Miklós a Pécsi Egyetem tanára, édesapám id. Trócsányi László pedig nehéz időkben is elismert jogtudós volt. Ezzel a családi háttérrel vonzó lett számomra, hogy kövessem elődeim példáját, szeressem a könyveket és az egyetemek szellemiségét. Az evangélikus hitvallású anyai ágról a gyakorlatiasságot örökölhettem, ezért is vállaltam két évtizeden keresztül az ügyvédi hivatást.


Fotó: Bazánth Ivola


Rektor úr korábban belga és luxemburgi nagykövet volt, majd három évig vendégprofesszor a Jean Moulin Lyon 3 Egyetemen, illetve vendégelőadó a Louvaini Katolikus Egyetemen, ezt követően párizsi nagykövet… egyik kutatási témája a frankofón államok jogi és politikai berendezkedése. A francia nyelv és kultúra iránti szeretete honnan eredeztethető?

Az élet útjai kiszámíthatatlanok. A francia nyelvvel még a középiskolában találkoztam, majd igyekeztem nyelvtudásomat csiszolni. A nyelvet azonban igazából a gyakorlatban lehet megtanulni, így amikor Louvain-la-Neuve-ben, Belgiumban voltam ösztöndíjas, a velem egykorú fiatal oktatókkal beszélgetve mélyíthettem el nyelvtudásomat – nem vitatva, hogy a beszélgetésekre néha egy jó belga sör társaságában került sor. Később pedig a diplomáciában és az egyetemi kapcsolatokban is jó hasznát vettem a francia nyelvtudásnak. Büszke vagyok arra, hogy a Szegedi Tudományegyetemen folyó frankofón kezdeményezéseknek egykor motorja lehettem.   


Már február 1-jei rektori kinevezése előtt is több szállal kötődött a Károli Gáspár Református Egyetemhez. Részt vett például az Állam- és Jogtudományi Kar felállításában, illetve a jogászképzés megindításában is, továbbá az Alkotmányjogi Tanszék kutatóprofesszora volt. Milyen emlékekkel és érzésekkel érkezett rektorként az egyetemre?

Hegedűs Loránt egykori püspök ambiciózus tervekkel fogott hozzá az egyetemépítéshez. A jogi kar felállítása az ő ötlete volt. A nagy dilemma az volt, hogy hol legyen a jogi kar? Kecskeméten, ahol egykoron a Református Jogakadémia működött vagy Budapesten. Nem volt könnyű döntés. Néhány kecskeméti év után végül Budapest lett a „győztes”, ennek indoka többek között az akkreditációs követelmények, másrészt Budapest vonzereje volt. Örülök, hogy a jogi kar felállításában közreműködhettem, az akkori tanári kar többségével baráti viszonyban is voltam. Később eltávolodtam az egyetemtől, igaz voltak időszakok amikor meghívtak egy-egy kurzus megtartására. Szabó István püspök úr hívó szavára vállaltam el azt, hogy ismét felvegyem a fonalat a jogi karon és az Alkotmányjog tantárgyat oktassam. Akkor még nem gondoltam arra, hogy egyszer az egyetem rektora leszek. Balog Zoltán püspök úr volt, aki rektori megbízatásomat kezdeményezte, amelyet aztán – hosszas megfontolás után – örömmel elfogadtam.  


Fotó: Bazánth Ivola


Rektori feladataiban mennyire tudja kamatoztatni korábbi, széleskörű tapasztalatait, amit eddig miniszterként, nagykövetként, jogászként vagy tanárként megélt?

A látásmódomra mindenképpen hatással van, hogy pár évig alkotmánybíró, nagykövet, miniszter, ügyvéd lehettem, ma pedig európai parlamenti képviselő és egyetemi vezető vagyok. Biztos vagyok benne, hogy a tapasztalat segít a munkámban. Egy rektor sok emberrel és feladattal találkozik, döntéseket kell hoznia. A legfontosabb azonban az emberi tényező, el kell fogadtatnom magam a kollégákkal. Ezt nem hierarchiával, hanem emberi szóval kell elérni, egyetértésre kell jutni nehéz ügyekben is. Csak akkor lesz eredményünk, ha a hajót nem különböző irányokba próbáljuk irányítani – azaz én a csapatmunkában hiszek. Nagy a felelősségünk, felelősek vagyunk a hallgatóinkért, a képzések színvonaláért.


Rektori beiktatási beszédében szorgalmazta a határon túli intézményekkel, valamint a Szegedi Tudományegyetemmel való szoros kapcsolat kiépítését is. Vannak már konkrét tervei az együttműködéseket illetően?

Az egyetemek között van egy egészséges verseny, de ez nem jelenti azt, hogy nincs szükség együttműködésre. A Kárpát-medencei magyar felsőoktatási intézményeket támogatnunk kell, de szükség van arra is, hogy a határon túli magyar intézmények hallgatói megismerhessék egyetemünket, képzéseinket. Ezért szorgalmazom, hogy legyenek nyári táboraink. A Szegedi Tudományegyetem több mint harminc évig otthonom volt, így evidens, hogy erős szálak fűznek ezen felsőoktatási intézményhez. Mindezt az is segíti, hogy nem vagyunk konkurensek.  Örülök, hogy ez év júliusában közös angol nyelvű nyári egyetemet szervezünk, ahova várjuk károlis hallgatóinkat is.


Több új projekt előkészületei is megkezdődtek: Nyári Egyetem, Junior Akadémia, Károli Interdiszciplináris Akadémia… Mi ezeknek a projektek lényege, célja?

Az elért eredmények elismerése mellett szükség van a megújulásra. Kellenek az új kezdeményezések, kicsit „fel kell frissülnünk”. Ezt várják tőlünk hallgatóink is. Nem csak diplomát akarunk adni, hanem olyan felelős fiatal értelmiségieket akarunk elindítani az életbe, akik egykoron átveszik tőlünk a „stafétabotot”, felelősséget érezve az országért és tehetségükkel, elért eredményeikkel intézményünk jó hírnevét is öregbíteni tudják.  A református egyház oktatási intézményhálózata tetején helyezkedik el zászlóshajóként a Károli. De ez nem hierarchikus viszony, az oktatási intézmények egymásra tekintettel, egymásért működnek, ezért is fontos a középiskolások számára most induló Junior Akadémia. Nagy reményekkel indítjuk útjára ezt az Akadémiát, akárcsak a Károli Interdiszciplináris Akadémiát, amely a tehetséggondozást fogja szolgálni.


Ön szerint milyen a jó tanár?

Nehéz kérdés. Egy tanárnak folyamatosan képeznie kell magát. Mindig újra és újra készülnie kell az órájára. A hallgatók azonnal megérzik, ha valaki rutinból tartja meg az óráját. Másrészről a jó tanárnak érthetően kell előadnia a tananyagot. Kellenek a példák és ha kell, akkor pihentetésként egy-két vidámabb, személyes élmény is megengedhető. Ugyanakkor a református szellemiség megjelenítése is fontos, ha lehetőség van, akkor a példázat érkezhet a Biblia tanításán keresztül is. A jogi karon erre bőven van lehetőség (gondoljunk csak Jézus perére, a Tízparancsolat tanítására). A jó tanárnak van ideje a hallgatókra, és a vizsgáztatáskor arra kíváncsi elsősorban, hogy mit tud a hallgató és nem azt akarja bebizonyítani, hogy mi mindent nem tud… Egyetemi hallgatóink számára fontos, hogy olyan tanár példaképeket találjanak, akikre egész életükben szívesen emlékeznek majd vissza. Az a jó tanár, akit a hallgatók évtizedekkel később is elismeréssel illetnek.


Hogy tudja összeegyeztetni a közéletet az egyetemi katedrával?

Sok egyetemi oktató tölt be közéleti pozíciót. Így volt ez nálam is, de bármilyen tisztséget töltöttem be, mindig megmaradtam egyetemi oktatónak. Az külön jól is esett, ha kormányülésen professzor úrnak szólítottak. Viszont amikor az ember belép az egyetem ajtaján, el kell felejtenie a közéleti tisztségét, és egyetemi sapkáját kell felvennie. Nem tartom helyesnek, ha valaki vegyíti közéleti szerepkörét tanári tisztségével. A tanárnak természetesen van véleménye, értékrendje – ez különösen elvárható egy egyházi felsőoktatási intézményben – ugyanakkor ügyelni kell arra, hogy a hallgatók ne a közéleti – akár politikai – szereplőt lássák a benne, hanem azt az oktatót, aki azért ment be a tanterembe, hogy tudását megossza a hallgatókkal.


Rektor úr a rektori feladatok mellett az Európai Parlementben is képviseli hazánkat. Hogyan tudja a brüsszeli tapasztalatait és kapcsolatait az egyetem javára fordítani, illetve miként segíti a hazai tudományos életben való jelenléte a képviselői munkáját?

Az Európai Parlamentre úgy tekintek, mint egy nagy politikai agorára. Az egyetemi háttér segítségemre van a politika világában való eligazodásban is, ugyanis számos olyan baráti képviselővel tartok kapcsolatot, akik örömmel üdvözölték rektori kinevezésemet és bízom abban, hogy az egyetem nemzetközi kapcsolatainak bővítésében szerepet tudok vállalni. Biztatom fiataljainkat, hogy használják ki az Erasmus adta lehetőségeket, tanuljanak meg jól egy-két idegen nyelvet, találjanak barátokat határokon belül és kívül egyaránt. Ezirányú törekvéseiket támogatni fogom.


Jövőre ünnepli az egyetem fennállásának 30. évfordulóját: milyen gondolatokkal, tervekkel tekint a jeles évfordulóra?

A református felsőoktatás több évszázadra nyúlik vissza. A Károli Gáspár Református Egyetem egyik szellemi örököse a korábbi kollégiumoknak, jogakadémiáknak. A 30 éves évforduló lehetővé teszi, hogy megemlékezzünk a református felsőoktatás dicső történetéről, számba vegyük napjaink feladatait és gondolkodjunk a jövőről.  Bízom benne, hogy méltó módon tudunk együtt emlékezni és ünnepelni.


Fotó: Bazánth Ivola

„Mit találsz a szavakon túl?” – interjú a Platon Karataev alapító tagjaival

Gyerekkorukból ismerik egymást, hasonló személyiségek, akik végül ugyanazt a hivatást is választották: mindketten pszichológia szakon végeztek a Károli Gáspár Református Egyetemen. Bár évfolyamtársak nem voltak, végül mégis ugyanabban az évben diplomáztak. A közös zenei ízlés összekapcsolta őket, így egyetemi éveik alatt megalakult a zenekaruk, mely egyre nagyobb népszerűségnek örvend. A Platon Karataev két tagjával, Balla Gergővel és Czakó-Kuraly Sebestyénnel beszélgettünk.


Fotó: Wertán Botond

Ismeretségetek nem a Károlin kezdődött. Mesélnétek erről?

Sebő: 9-10 éves korunktól kezdve együtt jártuk focizni, onnét indult az ismeretségünk, majd miután otthagytam a focicsapatot, nem tartottuk ugyan szorosan a kapcsolatot, viszont tudtunk egymásról, Facebookon ismerősök maradtunk. Később a zene kötött minket újra össze. Észrevettük, hogy hasonló zenéket posztolunk Facebookra, valamint Gergő látta, hogy elkezdtem saját dalokat kiadni. Ekkor keresett meg, hogy tetszik neki, amit csinálok, ezért együtt elkezdtünk a magunk örömére zenélni. Ez volt az alapja annak, hogy végül a saját ötleteinket is megmutattuk a másiknak. Észrevettük, hogy ebben is van egy elég erős közös metszet, egy közös érzésvilág, ezért úgy döntöttünk, érdemes ezekkel közösen foglalkozni, összeadni egymás gondolatait egy közös alkotásba. Egyik ilyen zenével kapcsolatos beszélgetésünk során kérdezett engem Gergő a Károliról jelezve, hogy ő is ide jönne tanulni.

Gergő: Amikor elkezdtünk együtt zenélni, feldolgozásokat játszani – Sebő gitározott, én nagybőgőn zenéltem –, akkor még jogász szakra jártam az ELTE-re, de akkor már gondolkoztam rajta, hogy átjelentkezem a Károli pszichológia szakjára. Sebő akkor már másodéves volt, így két évfolyammal később, de én is károlis lettem, végül azonban ugyanabban az évben végeztünk. Annak idején nem hivatástudatból választottam a jogász képzést, de mivel jó voltam magyarból és történelemből, így bíztam benne, hogy felvesznek. Azonban motiváció nélkül egy jogi egyetemet nem lehet elvégezni, így végül váltottam és felvételiztem pszichológia szakra a Károlira.

Azt gondolná az ember, hogy régi elhatározás vezérelt titeket a pszichológia felé.

Sebő: Igen, utólag nézve, visszabontva minden egyértelműnek tűnik már, de ez akkor korántsem volt ilyen evidens. Én is nem sokkal a leadási határidő előtt döntöttem el, hogy a mérnöki pálya helyett pszichológiára megyek inkább. Visszatekintve tényleg nagyon jó döntés volt, de akkor sem pszichológusok, sem zenészek nem szerettünk volna lenni.

Gergő: Nekem felüdülés volt a jog után, hogy végre azt éreztem, érdekelnek a tantárgyak, volt, hogy az ajánlott szakirodalmakat is elolvastam. Számomra jó visszajelzés volt, hogy tényleg olyan helyre kerültem, ami valóban érdekel és motivál. A szak befejezése után ért el a zenekar is egy olyan állapotba, amikor már meg tudtunk élni belőle, így én végül nem kezdtem el pszichológusként praktizálni, ami viszont nem jelenti azt, hogy egy napon ne foglalkoznék majd vele komolyabban is, hiszen továbbra is nagyon érdekel ez a pálya.

Sebő viszont praktizál, ha jól tudom.

Sebő: Igen, egyelőre kevés klienssel dolgozom. A Covid-járvány alatt mozdult el az érdeklődésem ebbe az irányba, illetve ekkor éreztem azt az önismereti és élettapasztalati magabiztosságot, hogy merek emberekkel foglalkozni, tanácsadást folytatni. A járványhelyzet miatt a zenéből származó bevételeim is visszaestek, így kézenfekvő volt, hogy a szakmám felé forduljak. Nagyon élvezem, szeretnék majd még intenzívebben is foglalkozni vele, de jelenleg nagyobb energiát most még nem tudok belefektetni. Jelenleg a zene van a fókuszban, és amíg érdeklődés is van irántunk, addig a zenekar a prioritás.

Mit szólnak a kliensek, amikor megtudják, hogy te amúgy zenész is vagy?

Sebő: Általában eljön az a pont, amikor látom rajtuk, hogy na, most már tudják, hogy amúgy zenélek is, hogy van egy bizonyos mértékű ismertségem, de nem szokott ebből probléma lenni – arra nagyon figyelek, hogy ez ne befolyásoljon senkit a közös munka során.

A vallásos neveltetésetek mennyire határozta meg a pályaválasztásotokat?

Gergő: Engem mindig is érdekeltek a lelki kérdések, és a pszichológia olyan változatos tudományterületekkel is átfedésben van, mint a vallások, a filozófia, a szépirodalom, a lélektan, az ember biológiai létezése - mindazokkal a kérdésekkel és témákkal, amik engem is foglalkoztatnak, így a szak komplexitása számomra nagyon kézenfekvő volt.

Sebő: Rám szerintem annyiban lehetett hatással a neveltetésem, hogy mindig is sokkal jobban odafigyeltem a lelki dolgokra, ha nem ebben nőttem volna fel, lehet hogy nem így alakul.

Még az egyetemi éveitek alatt alakult meg a zenekar, viszonylag fiatalok voltatok, hamar népszerűek lettetek. Hogyan viszonyultok a sikerhez?

Gergő: Ez a része soha nem foglalkoztatott igazán minket, emellett a siker is egy nagyon relatív dolog. Az első években minden egy buborékon belül történt velünk, ha megkérdeztél volna valakit a buszmegállóban, hogy ismeri-e a Platon Karataev zenekart, akkor nagy valószínűséggel csak nézett volna egyet; leginkább az underground közegben lettünk ismertebbek. Nálunk mindig a befelé figyelés volt fókuszban, ezért nem is tulajdonítottunk ennek túl nagy jelentőséget. Még az is nézőpont kérdése, hogy ahol ma vagyunk, azt sikernek lehet-e nevezni.

Sebő: Megvan az a közeg, ahol jobban ismernek minket, tehát népszerűbbek, ismertebbek vagyunk. Egyébként belülről teljesen máshogy éli meg ezt az ember, mert amíg kívülről esetleg azt látja valaki, hogy ez a zenekar megindult fölfelé, addig mi mindig úton levőnek érezzük magunkat, napról napra elvégezzük a munkánkat és nem tűnik fel, hogy most esetleg máshol lennénk, mint voltunk.

Viszont egy átlagemberhez képest más az életetek.

Gergő: Igen, viszont annyira fokról fokra, lépésről lépésre történt velünk minden, hogy nagyon természetesnek tűnt nekünk ez az átmenet, a koncertjeinkre járók száma is fokozatosan nőtt, tehát nem kellett váratlanul kiállnunk egy nagy tömeg elé.

Emlékeztek még az első színpadi fellépésetekre? Izgultatok?

Gergő: Természetesen. Én konkrétan remegtem, hiszen alapból egyikőnknek sem komfortos színpadon lenni, nem vagyunk született előadóművészek, nem ez a természetes közegünk, mindkettőnknek tanulni kellett ezt a helyzetet is. Fontos volt azonban, hogy ne vegyünk fel egy pózt a színpadon, hanem hogy önmagunk maradjuk ott is.

Sebő: Nekem sokat segít a színpadra lépéskor, ha imaginációs gyakorlatokat végzek koncert előtt. Ez azt jelenti, hogy relaxált állapotban a lehető legpontosabb képekkel megpróbálom előhívni, hogy mi fog történni aznap este a színpadon. Segít felkészíteni az embert, hogy ne érje ott meglepetés, illetve, hogy minél inkább átélje és élvezze majd a pillanatot, amit ott tölthet. Ez a technika például konkrét hozadéka a pszichológiai tanulmányainknak.


Fotó: Komróczki Dia

Előfordultak színpadi bakik is?

Sebő: Teljesen amatőrként kezdtük el a zenekart, így ennek még rajtunk vannak a nyomai. Olyan hibákat tudunk még most is elkövetni, hogy fogjuk a fejünket. Például van, hogy a gitár capot[1] bent hagyom az autóban koncert előtt. Sokszor ejtettünk már el hangszereket koncert közben, szóval bármi, amit el tudsz képzelni, megtörtént már velünk.

Gergő: Történt már velünk minden, úgyhogy szerintem új szituációba már nem keveredhetünk (nevetnek). Kevés tudással, az úton levés közben tanultunk meg nagyon sok mindent, így ránk nagyon igaz, hogy saját hibájából tanul az ember. Ez persze az adott helyzetben bosszantó, de ezeknek is köszönhető, hogy eljutottunk oda, ahol most vagyunk.

Zenélni viszont tanultatok gyerekként, még ha nem is gitározni.

Gergő: Igen, jártunk zeneiskolába, más-más hangszereken tanultunk, ezért a zenekarban használt hangszereket autodidakta módon sajátítottuk el. Sajnos a szolfézs pont kimaradt az életemből, amit ma már nagyon sajnálok. Folyamatosan igyekszünk fejlődni, Sebő a produceri munkához kapcsolódóan tanul, én gitártanárhoz járok, tanulok zeneelméletet is, tehát továbbra is képezzük magunkat. Most már nem mondanám, hogy amatőrök vagyunk, de mindig van mit tanulni.

Mindketten kórusban is énekeltetek. Bátorított valaki titeket, hogy tehetségetek van az énekléshez, a zenéhez?

Gergő: Jártam népdal- és zsoltáréneklő versenyekre is, de amikor mutálni kezdtem, akkor kiszálltam az egészből. Valószínűleg feltűnt másnak is, hogy megy az éneklés, mivel kisgyerekként mindig engem küldtek el versenyekre, emellett a muzikalitás, a zenei hallás látszódott, hogy ott volt bennem. Nekem a hegedűtanárom mondta mindig, hogy nagyon tehetséges vagyok, csak keveset gyakoroltam, akkor inkább focizni szerettem jobban.

Sebő: Nekem nagy büszkeségem, hogy minden népdalversenyen, ahol indultam, nyertem. A kórusban is szólistává tettek, tehát ott volt nekem egy nagyon pozitív visszajelzés már gyermekkoromban, hogy az énekléssel érdemes foglalkoznom. Utána viszont már csak akkor kezdtem el ezzel tudatosan foglalkozni, amikor a zenekar miatt szükséges volt, hogy magántanárhoz járjak.


Fotó: Komróczki Dia

Megmutattátok valakinek az első szerzeményeket?

Gergő: Sebő hamarabb kezdett el dalokat írni, de nem igazán mutattuk meg senkinek egymáson kívül. Emlékszem, édesapámnak mutattam egy első demót, de ő nem hitte el, hogy ezen a felvételen mi vagyunk, azt mondta, hogy olyan mintha a Simon & Garfunkelt hallgatná. (nevetnek)

Sebő: Szerintem nálunk, pszichológia szakon a 120 fős évfolyamból körülbelül 3 ember, ha tudta, hogy én zenélek is. Egyébként most sem gondolnám, hogy tudják, hogy az egykori évfolyamtársuk játszik a Platon Karataev zenekarban.

 

Fotó: sinco


Fotó: sinco

2018 telén készült már veletek egy interjú a Károli Magazinban[2], akkor még kizárólag angol nyelven zenéltetek. Kérdésként felvetődött, hogy fogtok-e valaha magyar lemezt kiadni, akkor Gergő még csak nagy álomként említette ennek megvalósulását, míg Sebő az akkor zenei stílushoz nem tudta elképzelni a magyar nyelvű dalokat. Most 2022 januárjában kijött az első magyar lemez, sorozatban a harmadik. Hogyan született meg a Partért kiáltó című album?

Sebő: Kezdetben tényleg nem rajongtam ezért az ötletért, mert amikor az az interjú készült, akkor még nagyon az angolszász dallamvilág, dalszerkezet jellemezte a Platont, az angolszász folk zene hagyományait követtük. Azt éreztem, hogy arra a dallamvilágra, arra a ritmusvilágra olyan erőltetetten lehet csak a magyar szöveget rátenni, amely nekem személy szerint nem tetszett. Azóta változott a zenei stílusunk is, a dalszerzésben is fejlődtünk, eltávolodtunk az angol folk hagyományoktól, s párhuzamosan Gergő olyan magyar szövegekkel lepett meg, ami fantasztikusan hangzott. A zenénk átalakulásával pedig a szöveg is nagyon szépen ráillett a dallamainkra. Együtt haladtunk mi is ezzel a változással és örömmel láttuk, hogy működik. Szépek lettek a dalok és nekem sem volt már semmi ellenérzésem ezzel kapcsolatban.

Fotó: sinco

Gergő: Mivel szövegcentrikusak vagyunk, így a vágy és a törekvés megvolt a magyar nyelvű dalszerzésre is, de volt bennem egy bénultsági érzés is, egyrészt Hamvas, Pilinszky és Weöres után magyarul megszólalni nagyon nehéz, úgy éreztem, hogy túl messze vagyok attól, hogy bármit is mondjak ezen a nyelven. Jó magyar dalszövegek írásához egy teljesen másfajta tehetségre van szükség, mint megírni egy jó angol szöveget. Prozódiailag az angolban rengeteg az egyszótagú szó, sokkal könnyebb rátördelni a dallamra, míg a magyarban a hosszú szavak és mondatszerkezetek nem kedveznek ennek. Körülbelül két évvel ezelőtt azonban átszakadt nálam ez a mentális gát, és elkezdtek jönni a magyar szövegek is. Alkotói filozófiánk az, hogy az ember legbelsőbb rétegét, legbensőbb magját érjük el, így fontos, hogy szövegeinkre minél kevesebb réteg rakódjon rá, amely gátolná ezt a célt. Az angol nyelv is egy rárakódott réteg volt a dalokon, mivel nekem is tanult nyelvem az angol, ezért sohasem fogok úgy megszólalni rajta, mint az anyanyelvemen. Hiszem, hogy a szöveg szempontjából a nyelv apró rezdülései és árnyalatai is sokkal jobban tudnak érvényesülni.

Ez ezek szerint nem egy tudatos döntés volt.

Gergő: Nem, egyáltalán nem. Náluk az egész projektre jellemző egyfajta önzőség, mert arra sosem figyelünk, hogy esetleg mi lenne az elvárás felénk, mit szeretnének az emberek, ha játszanánk. Csak azt csináljuk, ami nekünk négyünknek tetszik, amit önazonosnak tartunk. Sosincs hatással az alkotói döntéseinkre, hogy kifelé mivel lehetnénk sikeresebbek. Mindig a belülről fakadó folyamatokat figyeljük, ezeket próbáljuk meg letapogatni és megvalósítani.

A közönség hogyan fogadta az új albumot?

Gergő: Szerintem nagyon pozitívan. Az új lemez is egy hosszú, organikus érési folyamat eredménye volt, így nincs izzadságszaga a daloknak, érződik rajtuk továbbra is a természetesség, szépen fel tudott illeszkedni arra az ívre, amelyen a zenekar halad. A közönségtől azt a visszajelzést kaptuk, hogy még inkább tudnak kapcsolódni a szövegeinkhez, a lemezbemutató koncertünkön is éreztük már, hogy teljesen más minőségű találkozás van köztünk és a közönség között. Olyan, mintha leomlott volna egy fal. Egyszerre rezonál rengeteg emberrel egy-egy magyar sor, amit kiéneklünk. Sokkal intimebb a kapcsolódás a magyar nyelvű dalokhoz, mint annak idején az angol nyelvűekhez volt, nagy ereje van ennek.

Mennyire volt nehéz angolul énekelni?

Sebő: Őszintén szólva én nagyon szeretek angolul énekelni, otthon is rengeteget éneklek ezen a nyelven, de arra odafigyelni, hogy a kiejtésünk jó legyen – és itt nem arról van szó, hogy „Hunglish” angolunk lenne –, de magyar szemmel nézve egy egészen jó angol is nagyon bután tud hangzani, hogyha rosszul van kiejtve, főleg egy dalban elénekelve.

Gergő: Ezt sajnos nem tudjuk levetkőzni, még ha éveket élnénk is kint külföldön, szerintem akkor sem lenne olyan tökéletes a kiejtésünk. Nekem van olyan külföldi ismerősöm, aki szerint jó zenekar vagyunk, de az akcentusunk miatt nem tud minket hallgatni. Ez főleg az anyanyelvű angolokat zavarja. A stúdiózás során egyébként mindig nagyon figyeltünk arra, hogy milyen a kiejtésünk. Többször felvettünk egy-egy számot, általában az volt az irány, hogy az amerikai angolt próbáljuk meg énekelni, ennek pedig végül az lett a vége, hogy az emberek találgatnak, milyen nemzetiségű zenekar lehetünk. Rendszerint új-zélandi, ausztrál tippeket mondanak, de közben hozzáteszik, hogy olyan mintha svédek énekelnének; szóval érzik a furcsaságot.

A magyar hallgatók között is voltak, akik csodálkoztak, hogy ti magyarok vagytok.

Sebő: A magyar közönség kevésbé hallja ki, hogy mi nem angol anyanyelvűek vagyunk, sokan algoritmus alapján találnak rá a zenénkre mondjuk a Spotifyon, tehát nem úgy, mint akik már hallottak rólunk valamit, és ezáltal tudnák, hogy amúgy magyarok vagyunk. A nevünk miatt sokan egyébként még arra is gondolnak, hogy orosz zenekar vagyunk.

A koncertekről úgy nyilatkoztatok, hogy „bekapcsolódni menjenek az emberek a koncertre, ne kikapcsolódni”. Számotokra mi ad bekapcsolódást?

Gergő: Nekem most 9 hónapos a kislányom, szóval ő egy folyamatos bekapcsológomb az életemben, hiszen az apaság által is sokat tanulok, közel maradok a lényeghez. A hétköznapokban arra törekszem, hogy minél kevesebb zaj menjen be az elmémbe, minden nap olvasok egy-két órát, ez leföldel. A könyvek, a zenélés, a dalszerzés, az alkotás, a zenehallgatás tud igazán bekapcsolni.

Sebő: Én olyan beállítottságú vagyok, hogy az alkotás, a zene által tudok kapcsolódni a mélyebb rétegekhez. Próbálok tudatosan a jelenre figyelni, a pillanatokat, az apró örömöket megélni. Szeretek tudatosan „bambulni”, szemlélődni. Emlékszem, gyerekkoromban sokszor rám szóltak, hogy ne bambuljak, pedig ez a helyzet egy apró, módosult tudatállapot, ahol az ember jelen van, de mégis kicsit máshol van. Ilyenkor máshogy forog az ember agya. Itt vagyok, a tekintetem a távolba réved, de közben megszabadulok a körülöttem levő zajtól. Ezen kívül a zenehallgatás, de leginkább az alkotás az, ami megtölt, az általam alkotott dallamok játszásával egyszerre vagyok jelen, de egyszerre vagyok teljesen máshol.

Vannak példaképeitek? Mi ad nektek inspirációt?

Gergő: Nekem főleg az olvasott szövegek adnak inspirációt: Hamvas, Pilinszky, Weöres, a kortársak közül Halmai Tamás, Jónás Tamás, Oravecz Imre, illetve édesanyám, Hegedűs Gyöngyi is ír verseket, ezen felül a bölcseleti hagyományokból a Biblia, a keleti hagyományokból a védikus irodalom, Buddha beszédei érintenek meg, szóval elég széles körből szoktam olvasni. Azért szeretek ezekkel a szöveghagyományokkal foglalkozni, mert azokat a kérdéseket feszegetik, amelyek engem is érdekelnek, és jó látni, hogy hasonló gondolatok foglalkoztatták már az elődöket is.

Sebő: Személy szerint nem szeretek inspirációkról és példaképekről beszélni, rengeteg művészt vagy gondolkozót tisztelek és szeretek, de valamiért nem tudok úgy tekinteni rájuk, mint inspiráció vagy példakép, mert azt érzem, hogy mindenkinek a saját útját kell megtalálnia. Engem sokszor nem enged a saját utamra koncentrálni, hogyha másnak az útját próbálom példaként magam elé tenni, általában csak szorongóvá tesz ez a helyzet.

Mit lehet tudni a következő lemezről?

Gergő: Tavasszal kezdjük el felvenni az új lemezt és a Partért kiáltóhoz hasonlóan ez is magyar nyelvű anyag lesz, hangzásvilágában és mondanivalója terén szintén a harmadik lemezhez fog kapcsolódni. A Partért kiáltó című lemez eléggé a víz köré lett felépítve, a víz mint szimbólum itt is meg fog jelenni, de a hegy, az erdő, a fák, a madár még nagyobb hangsúlyt fognak kapni.

Az új lemez felvétele mellett tavasszal koncertturnéra is indultok.

Sebő: Igen, ez lesz az eddigi legkiterjedtebb európai turnénk: Hollandia, Svájc, Németország, Ausztria és Szlovákia is az állomások között van. A turnétól függetlenül meghívást kaptunk még külön egy holland fesztiválra is, s mivel elég sok külföldi fellépésünk maradt el a járványhelyzet miatt, így már nagyon várjuk.

 

[1] A kapodaszter (szárm: olasz capotasto=fej, főnök) vagy capo egy olyan eszköz, mely a gitár fogólapjára, az érintők (bundok) közé rögzítve megváltoztatja mind a hat üres húr hangmagasságát. Tekinthető akár plusz mutatóujjnak, amely barréfogással leszorítja a húrokat. A kapodaszter segítségével könnyebben transzponálhatóak a dalok.

[2] A korábbi interjú itt elolvasható.

Utolsó fordulójához érkezett a strandröplabda

Az utolsó, negyedik fordulóval folytatódik a KRE Strandröplabda Versenysorozat a Lupa Beach-en. A fordulóra július 9-én kerül sor, melyre a korábbiakhoz hasonlóan elsősorban intézményi és kari párosok jelentkezését várják.

Bővebben ...

Alkategóriák

Szakirányú továbbképzések

Szakirányú továbbképzések

Közösségi Média

Közösségi média

Kultúra, közélet

Rádió

Károli Podcast

Károli Podcast

Károli Klub

Károli Podcast

Könyvtár

Könyvtár logó

Napi biztatás

Napi biztatás

 

Tudomány, kutatás

Tudomány, kutatás

Galéria

galéria, fotógép