Húsvéti gondolatok

A húsvét ünnepe nem egy könnyed ünnep, mert a halál és élet kérdéseit feszegeti. A kultúránk pedig menekül az ilyen fajsúlyos kérdések elől, mert a válasznélküliség mázsás teherként nehezedik a 21. század emberének lelkére. Húsvétkor éppen a nyuszik, csibék és a finom kötözött sonkák és tojások világába menekül a mai ember. Hiszen látni, tudni nem látunk, nem tudunk többet, mint a születés és a biztosan előttünk álló halál közötti idő valóságát. Azonban milyen keretben, milyen inerciarendszerben vagyok ott, ahol vagyok? Milyen nagyobb történetbe illeszkedik bele a személyes életem és a szeretteim élete? És hol keressem erre a választ?

Egyszerűbb inkább súlytalanná, jelentéktelenné tenni a halált. Ezt szolgálják a szkeccsek, ahol át lehet verni a kaszást, a kifejezéseink, hogy haláli tud lenni valami, ami klassz. A Netflix-sorozatokban, ha esetleg eljutnak ehhez a mély filozófiai kérdéshez, hogy mi történik a halálban, akkor divatos a buddhista irány: feloldódunk a világmindenségben, szépen, esztétikusan szertefoszlunk (The Good Place). Ha pedig a kultúránkban mégis komolyan beszélünk a halálról, akkor az a rész fontos, hogy legyen jogom eldönteni, hogy mit jelent nekem a jó halál (eutanázia).

A keresztyének kezdettől fogva „a test feltámadását és az örök életet” vallották, ahogyan azt az Apostoli hitvallás kifejezi. Nem is lenne keresztyénség e nélkül. A keresztyénség válasza az élet és halál kérdéseire nem „üres fecsegés” (Lk 24:11), ahogy azt Jézus saját tanítványai gondolták, amikor először hallottak róla. Éppen ellenkezőleg. Ami azon az első húsvétvasárnapon történt, az tud egyedül kihozni bennünket is a húsvéti nyuszik giccs-világából, a franciasalátás sonkatekercsek és a locsolkodás párhuzamos, képzelt valóságából, a fajsúlyos kérdések előli menekülésből. Ugyanis a test feltámadása nem pusztán egy keresztyén tantétel, hanem helyszíni beszámoló, híradás. Jézus Krisztus feltámadása breaking news volt. Olyan történés, amely megszakította a műsort, amely örökre megszakította a dolgok menetét.

A halál valódi és erős ellenség. A Grace Klinikában úgy beszéltek róla, mint amit a sebészek szuperhősként visszaverhetnek, és ez igaz. Az orvosok, tűzoltók, katasztrófavédelmisek sokszor vívnak a halállal. De nem csupán visszaverni, hanem teljesen legyőzni, megsemmisíteni hogyan lehetséges? Hogy lehet véglegesen elvenni a halál erejét, hogy ne támadhasson újra? Jézus igazán belement, belemerült a halálba, véresen komolyan. „Mivel pedig a gyermekek test és vér részesei, ő is hozzájuk hasonlóan részese lett ezeknek, hogy halála által megsemmisítse azt, akinek hatalma van a halálon, vagyis az ördögöt, és megszabadítsa azokat, akik a haláltól való félelem miatt egész életükben rabok voltak.” (Zsid 2:14–15) Jézus Krisztus azért merült bele a halálba, hogy áttörjön rajta legyőzve azt, és hogy egyszer majd véglegesen eltörölje (Jel 21:3). És igen, ezt hinni kell. Az első tanítványok látták, megfoghatták, tapinthatták a feltámadott Jézust, és helyszíni beszámolóban leírták az evangéliumokban. Mivel nem akkor éltünk, ezért a mi lehetőségünk a „boldogok, akik nem látnak és hisznek” (Jn 20:29).

A keresztyénség nem pusztán emlékezik az első húsvét eseményeire, hanem ünnepli, hogy van feltámadás, mert Jézus áttörte a halál falát és utat készített rajta keresztül az elvesztett nagybetűs Életbe. És a keresztyénség nem pusztán emlékezik az első húsvét eseményeire, hanem ünnepli Jézus Krisztust, az Élőt, a győztest, aki másoknak is ajándékba adja a halál legyőzésének ajándékát, bűneink bocsánatát és az örök életet.

 

Boldog, örömteli húsvéti ünnepeket kívánok!

Mikola Borbála
egyetemi lelkész

Kép: Harry Anderson: Behold my hands and feet, 1973

Kép: Harry Anderson: Behold my hands and feet, 1973

Szakirányú továbbképzések

Szakirányú továbbképzések

Közösségi Média

Közösségi média

Kultúra, közélet

Rádió

Károli Podcast

Károli Podcast

Károli Klub

Károli Podcast

Könyvtár

Könyvtár logó

Napi biztatás

Napi biztatás

 

Tudomány, kutatás

Tudomány, kutatás

Galéria

galéria, fotógép