Alkotni öröm – interjú Dr. Somodi Ildikóval

Az Erasmus Mobilitási Program keretén belül egyetemünk két oktatója, Dr. Somodi Ildikó textilművész és Dr. Szarka Júlia zenepedagógus tartott művészeti foglalkozásokat a Partiumi Keresztény Egyetemen, Nagyváradon. Fő témájuk az életöröm és az élet szépségeinek feltárása volt a művészeteken keresztül, melyek megtapasztalásnak fontos szerepe van a fejlődésben. A foglakozásokról és a személyes tapasztalatairól Somodi Ildikóval beszélgettünk.

Hogyan lett textilművész? Miért ezt a művészeti ágat választotta?

Erdélyben születtem egy kis faluban, ahol a szövés mestersége még mindig élő hagyomány. A nagymamám és sokan mások is a környezetemben szőttek. A helyben termesztett kenderből mi magunk készítettünk fonalat, mely tevékenység minden fázisát az áztatásától a fonásáig megcsodálhattam. Ez az élmény nagy hatást gyakorolt a későbbi művészeti munkásságomra. Mindig megfogott az anyag és a színek együttes minősége; nem véletlen, hogy a festészet határterületet jelent a számomra, hiszen a színek és a textil összekapcsolódása a festészet által is megvalósulhat. A műveimet nézve tehát egyszerre beszélhetek festményekről és szövött alkotásokról, melyeket egy sajátos technikával dolgozok fel – a Bibliamúzeumban nemrég kiállított textíliáimon ez a kettősség jól látható. Eredetileg festek, amit aztán beszövök, vagyis a vetülékfonalat a láncfonalak és a festék eltakarja.

Művészként mindig az adott időszakban fontosnak tartott érzések és élmények ihletnek meg, de a bibliai témák állandó jelleggel foglalkoztatnak. Több kárpitomat is az Ószövetségi Szentek Szentjét elhatároló kárpit csodálatos szimbolikája ihlette. Az evangéliumokból tudjuk, hogy ez a kárpit Jézus kereszthalának pillanatában kettéhasadt, így szimbolizálva Krisztus áldozata által a bűnös ember számára megnyílt utat Istenhez. Jézus korábbi kinyilatkoztatása valósult meg abban a pillanatban mindent megrengető erővel: „Én vagyok az út, az igazság és az élet, senki sem mehet az Atyához, hanemha én általam.” (János 14:6) A kettéhasadt kárpit csodája erre emlékeztet, és a művészetnek is ez a feladata: az emlékezés és emlékeztetés.

Miért fontos a művészeti nevelés?

Az alkotás örömforrás. Az esztétikai oktatásnak és az alkotásban megtapasztalt örömnek óriási szerepe van a kisgyermekkori személyiségfejlődésben. A művészet általi nevelés komplex képességekre hat; a kreativitás, a problémamegoldó gondolkodás fejlesztése a felnövekvő ember számára fontos életszemlélet-formáló erő. Az alapvető ismeretek tanítását és elmélyítését összetett művészeti közegben lehetne a leghatékonyabban megvalósítani. Az alkotás élménye szinte észrevétlenül fejleszti az érzelmi intelligenciát, mely elengedhetetlen tényezője a társadalmi beilleszkedésnek. A kisgyermekkori és alsó tagozatos korosztályban például a színtapasztalatoknak és az önkifejezés más formáinak igen fontos szerepük van az érzelmi-lelki egyensúly megteremtésében.

Milyen foglalkozást tartottak az Erasmus Mobilitási Program keretén belül?

Immár második alkalommal tartottuk meg művészeti foglalkozásunkat Dr. Szarka Júliával a Partiumi Keresztény Egyetemen, melyben egy komplex művészeti nevelési gyakorlatot kívántunk bemutatni a programban résztvevőknek. Romániában nincs különválasztva az óvodapedagógusi és a tanítói képzés, egy diplomát kapnak az ezt a szakot választók, így nekik tartottuk meg programunkat.

Közös alkotási gyakorlatunk „Az élet csodái” téma köré szerveződtek. Az élet szépségére való rácsodálkozásban, az életöröm megélésében és kifejezésében fontos szerepet játszanak a színek, így az alkotási és a zenei gyakorlatok is erre épültek. A központi elem a spontán színkeverésen keresztül a színek kifejező erejének megtapasztaltatása és a hasonló zenei élmények átélése volt.

A résztvevők milyen fontosabb területeket tanulhattak meg?

Egymással párhuzamosan voltak zenei és képzőművészeti blokkok. A foglalkozás elején színkeverési technikákat tanítottunk, amelyeket felhasználva a programban résztvevők két tematikus kompozíciót alkottak meg – egy elvontabb expresszív-színkompozíciót és egy életörömfát – majd körbejártuk azokat az alkotási formákat, területeket, ahol az életöröm és az élet csodáinak szépsége kifejezésre jutnak.

Sikeresnek mondhatjuk a megvalósult programot; a résztvevők alapvetően örömmel fogadtak minket, láttuk és éreztük, hogy a foglalkozás elérte a célját, és át tudtunk adni nekik egy olyan személetet, amelyet talán még nem ismertek. Az elkészült kompozíciók ott maradtak; jó volt látnunk, hogy sikerült színekkel megtöltenünk az intézményt.

Szakirányú továbbképzések

Szakirányú továbbképzések

Közösségi Média

Közösségi média

Kultúra, közélet

Rádió

Károli Podcast

Károli Podcast

Károli Klub

Károli Podcast

Napi biztatás

Napi biztatás

 

Tudomány, kutatás

Tudomány, kutatás

Galéria

galéria, fotógép