“Ez a mi szerelem projektünk”

Interjú a Platon Karataev együttes két tagjával, Balla Gergely és Czakó-Kuraly Sebestyén károlis hallgatóval

Stílus, minőség, tehetség - csak pár fogalom azok közül, amelyek az ember eszébe jutnak a Platon Karataev dalait hallgatva. Bár a négy fiatal fiú alkotta kvartett a közelmúltban alakult, rajongóik és kedvelőik száma meghaladja sokkal idősebb zenekarokét is. Az első nagylemezük dalait annyian hallgatták a zenei megosztókon, hogy ennek köszönhetően külföldön a leghallgatottabb magyar előadók közé emelkedtek. A csapat két tagja, Gergő és Sebő a Károli Gáspár Református Egyetem hallgatója. Ők meséltek a kezdetekről, jelenről és a Platon Karataev terveiről.

Hogyan és mikor alakultatok meg?
Gergő: Lisszabonban voltam fél évig Erasmuson a megalakulásunk előtt. Ebben az időszakban sok szám íródott, amiket aztán átküldtem Sebőnek. Fantasztikus volt odakint, de az utolsó pár hétben már nagyon vártam, hogy hazajöhessek és elkezdjünk együtt dolgozni a számokon. Később Somával (Bradák Soma - a szerk.) felvettük a kapcsolatot, de szinte biztosak voltunk abban, hogy nemet mond, mert ő már akkor a Galaxisokban játszott. Aztán végül mégiscsak rábólintott. Andrist (Jáky András - a szerk.) pedig Somán keresztül cserkésztük be.

Sebő: Nagyon tetszettek kezdettől fogva Gergő ötletei, és ekkor alakult ki bennem is az az érzés, hogy szeretném, ha összejönne valami ebből. Mindez 2016 őszén történt, pont Andris belépése előtt, ekkor jelentettük meg az első kislemezünket is, az Orange Nights-ot.

Milyen fogadtatása volt a kislemeznek?
S: Meglepően jó! Különösen az Elevator c. számunknál éreztük ezt. Tippelgettünk egymás között, hogy vajon körülbelül hányan hallgatják majd, és mindannyian alálőttünk ennek a számnak. Egyszer csak felment tízezer fölé a nézettség a Youtube-on, aztán később a Spotify-on is rengetegen érték el.

Mit gondoltok, minek köszönhető ez a hatalmas érdeklődés a zenétek iránt?
S: Kevés a minőségi magyar zene ebben a stílusban. Például a Fran Palermo hasonló stílusban kezdte a működését, de amikor váltottak, elég üres terep maradt ez az irányzat a magyar zenei piacon, pedig külföldön rengetegen képviselik.

G: Szerintem fontos az is, hogy a szövegeinkhez nagyon könnyű kapcsolódni. Kitűnik egyfajta őszinteség, és az, hogy ez a mi szerelem-projektünk, amit szerintünk a közönség is érez.

Miért egy Tolsztoj-figuráról kapta az együttes a nevét? Van valamilyen személyes kötődés a regénybeli karakterhez?
G: Nagyon szeretem Tolsztoj Háború és béke című művét, hatalmas olvasmány-élményem, igazán sok mindent jelent számomra az a könyv. Ebben jelenik meg Platon Karatajev, aki viszonylag elhanyagolható karakter a mű egészéhez képest. Egyébként egyszer beszkenneltem azt a pár oldalt, amiben megjelenik, és elküldtem a többieknek is, de senki nem olvasta el...

S: Én mondjuk elkezdtem. (nevet) Igazából azért volt felesleges, mert mielőtt eldőlt a névválasztás, Gergő mindent elmesélt erről a figuráról és az érzéseiről vele kapcsolatban.

G: Azért fontos nekem ez a karakter, mert mi próbálunk - az első lemezünkre ez különösen jellemző - az angolszász és amerikai folkhagyományokból meríteni, Platon Karatajev pedig egy orosz földműves, így ebben a népi vonatkozás tekintetében érzek egyfajta párhuzamot, ráadásul egy nagyon őszinte és egyszerű figura, és a mi zenénkkel is valami ilyesmire törekszünk. Nem vagyunk képzett zenészek, de szeretjük, amit csinálunk, és igyekszünk azt igényesen tenni.

Egyáltalán nem is tanultatok zenélni?
S: Mindenki tanult, csak teljesen más hangszeren, mint amivel az együttesben fellép. Én magam például cimbalmoztam, de tanultam énekelni is, Soma bőgözött, Gergő nyolc évig hegedült, Andris pedig talán szaxofonozott, valamilyen fúvós hangszeren játszott.

G: Kórusokban is énekeltünk, és ezt próbáljuk beépíteni az együttesbe. Eddig Sebővel két frontemberes felállásban működtünk, és ehhez adódott hozzá a háttérvokál, amelynek egyébként nálunk nagyon fontos szerep jut. Ugyanakkor kiderült, hogy Andrisnak is jó hangja van, így próbáljuk az ő hangját - mint egy új hangszert - beépíteni az egész repertoárba. A mostani dalokban abszolút jelen lesz ilyen formában is, de a régiekhez is hozzáírtunk számára új szólamokat. Hihetetlen sokat ad hozzá a hangzáshoz.

Hogyan jellemeznétek a saját stílusotokat? Mennyiben változott - ha változott - a kezdetihez képest?
S: Igazából szerintem ez egy folyton változó dolog. Érezzük, hogy változik, hogy az új számok már más stílusúak, mint a régebbiek. Az első lemezen található dalokhoz képest is mások, de érdekes, hogy egymáshoz képest is. Egy közös tengely azonban megmaradt, és ez az indie vonal. Talán már nem indie folkot játszunk, mert a népi elemek elhagyásra kerültek lassan, de még mindig beleillik a számaink dallamvilága az “indie nagy felhőjébe”.

Az indie stílus könnyen beilleszthető a magyar popzenébe?
G: Nem célunk beilleszkedni. Úgy fogalmaztuk meg magunknak annak idején, hogy olyan zenét csináljunk, amit szeretünk, és ne akarjunk igazából senkinek sem megfelelni.

S: A magyar rádiók jelenlegi irányait nézve nem valószínű, hogy ott komoly streameket kapunk.

G: Mondjuk az első lemez dalait sem játszották a rádióban, pedig műfajilag az jobban beleillett volna, de mivel angol nyelvűek a szövegeink, szinte esélytelennek tűnt a dolog.

A Keret tehetségkutatójának, a Kikeltetőnek egészen a döntőjéig jutottatok, ami nem kis érdem. Milyen emlékeitek vannak a versenyről?
G: Amikor megláttuk, hogy bejutottunk a döntőbe, az egészen hihetetlen érzés volt. Igazából ez volt az első szakmai visszajelzés arról, hogy jó irányba haladunk, s hogy ezt érdemes folytatnunk. Ráadásul úgy jutottunk tovább az első körből, hogy a zsűri egyből tovább szavazott minket a másodikba. Ez nagyon jó érzés volt, főleg azért, mert amikor ebbe az egészbe belekezdtünk, nekem kicsi volt az önbizalmam. Nagyon személyes dalokról van szó, és féltem őket kivinni mások elé. A Kikeltető döntője volt számomra az első olyan megerősítés, hogy igen, ezt érdemes csinálni, és van ennek szakmai értéke is. Az pedig, hogy a döntőig jutottunk, csak egy hatalmas pluszt adott mindehhez.

S: Ráadásul ennek köszönhetően belekerültünk az underground világába, ami hatalmas élmény volt. Ismertünk zenekarokat, és egyszer csak ez az egyoldalú ismerettség személyes kapcsolattá változott, és ők is megismertek minket. Nagyon jó kapcsolatokra tettünk szert ennek köszönhetően. Aztán a döntőben már érezni lehetett, hogy valószínűleg a Tape Delay fogja megnyerni, ők egy kész, profi produkcióval jöttek.

G: Igen, mi akkor bár lelkesek voltunk, de nem állt össze még produkcióvá a dolog. Azóta egyébként a Tape Delay-vel nagyon jó kapcsolatban vagyunk, csak Sebőben és bennem is elég komoly versenyszellem uralkodik, így nyilván rosszul éltük meg, hogy nem mi nyertük a versenyt. De a Kikeltető az, amelynek köszönhetően előttünk is megnyílt az underground kapuja, szóval elég jó ugródeszka volt ez számunkra.

Könnyen megy a dalszerzés, vagy ez inkább nehéz folyamat nálatok?
S: Ez is egy folyamatosan változó dolog, ráadásul időszakos is. Gergővel szoktunk dalokat írni, de mindketten teljesen másképp csináljuk. Míg ő általában kész ötletekkel áll elő, amihez hozzárakjuk a hangszerünket, addig én inkább foszlányokat hozok és ha az tetszik a többieknek, akkor kigyúrunk belőle valamit. Mindkettőnkről elmondható, hogy elég termékeny dalszerzők vagyunk, ezt bizonyítja az is, hogy két év alatt tulajdonképpen szinte kész van két nagylemeznyi anyagunk.

G: Az első lemezünkre az volt jellemző, hogy hozzátettünk a másik ötletéhez valamit, például egy refrént. Most ez kevésbé működik így, inkább az a jellemző, hogy kész ötleteket viszünk és meghangszereljük azokat. Pont nemrég beszéltük Sebővel, hogy jó lenne visszahozni a páros dalszerzést, szeretnénk többször összeülni, több időt együtt tölteni, hogy meglegyen az a közös munka, ami az elején volt jellemző.

Tervezitek, hogy esetleg magyar dalok is lesznek a repertoárotokon?
G: Ez örök vita. Őszintén szólva, nekem személy szerint nagy álmom ez. Alapvetően nagyon fontosak számomra a szövegek, szövegcentrikus vagyok. Ugyanakkor az eddigi angol szövegeink nem szólalnak meg igazán jól magyarul. Valószínűleg akkor lesz magyar szöveg, ha sikerül olyan szintűeket írni, amikre mindnyájan azt mondjuk, hogy rendben van. Sebő például annyira nem rajong ezért az ötletért.

S: Igen, én úgy érzem, hogy ahhoz a stílushoz, amelyben a jelenlegi számaink íródtak, nem tudok magyar szöveget kötni. Ráadásul most kacsingatunk külföld felé is, és nem tudom, hogy megérné-e fél évet arra szánni, hogy akár egy magyar albumon dolgozzunk. De egy-két szám erejéig én is benne vagyok abszolút.

G: Nem titok, hogy ezt az együttest elég hosszú projektnek szánjuk, szóval nem tudni, hogy mit hoz a jövő, lehet, hogy tíz év múlva egy csomó magyar számunk is lesz.

A megalakulásotok óta számtalan helyen felléptetek, többek között az A38-on, a Mika Tivadar Mulatóban, az Akváriumban és a Kuplungban is. Melyik fellépésetekre gondoltok vissza a legszívesebben és miért?
G: Nekem a Kuplungos lemezbemutató talán a legmeghatározóbb, az fantasztikus volt. Az idei fesztiválszezonban pedig az Bánkitói Fesztiválon való fellépés és a Sziget volt hatalmas élmény. Rengetegen voltak, tényleg álomszerű hangulata volt ennek a két koncertnek.

S: Én még hozzátenném az Akváriumos koncertet is, ahol előzenekara voltunk a Galaxisoknak. Ott nagyon éreztük a szintlépés élményét. Azért nehéz erre válaszolni, mert folyamatosan látjuk és érezzük az újabbnál újabb lépcsőfokokat, és mindig úgy érezzük, hogy "na, most ez a csúcs", aztán jön valami még jobb, még nagyobb koncert. Számos csúcskoncert élményünk van, és ez nagyon jó érzés, valamint hatalmas ajándék is egyben.

Van kedvenc dalotok a repertoárotokból?
S: Nehéz kérdés. Talán az Elevatort emelném ki, mert azt rengetegen éneklik velünk a koncerteken, és az nagyon szívet melengető tud lenni.

G: Nekem az összes számunk közel áll a szívemhez, de persze érzem, hogy mely dalok azok, amikre mondjuk akár húsz év múlva is büszke leszek, de mindegyikre másért. A 15-20 dalunk közül kb. 7-8 az, amire azt mondom, hogy ez igen, ezeket nagyon jó, hogy megírtuk.

 

 

Az interjú a Károli Magazin 2018. téli számában jelent meg.

Teremtésvédelmi előadás a XI. Környezeti Nevelési Világkongresszuson (WEEC 2022)

A Károli Gáspár Református Egyetem Teremtésvédelmi Műhelye is részt vett a XI. Környezeti Nevelési Világkongresszuson, amely a környezetpedagógia legnagyobb szabású nemzetközi rendezvénye. Célja, hogy nemzetközi fórumot biztosítson a környezeti nevelésben tevékenykedő kutatók és szakemberek számára. A kétévente megrendezésre kerülő kongresszus címe 2022-ben „Hídépítés a klímavészhelyzet idején”, mottója pedig „Building bridges”, azaz hidak építése.


Forrás: weec.org

A rendezvényt a csehországi Masaryk Egyetem, az AIM Group International és a WEEC Network szervezte a Károly Egyetem, a cseh Környezetvédelmi Minisztérium és más partnerek szoros támogatásával Prágában. A plenáris üléseket, előadásokat, posztereket a nem-formális környezeti nevelési helyszínekre szervezett terepgyakorlatok egészítették ki.


Forrás: Petr Zewlakk Vrabec/weec.org

A Teremtésvédelmi Műhely munkatársa, Szűcs Boglárka a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület delegációjának tagjaként a keresztyén teremtésvédelmi közösségek és környezeti neveléssel foglalkozó civil szervezetek együttműködésének jelentőségéről tartott előadást. Hangsúlyozta, hogy a két megközelítés egymást kiegészíti, az egyházi oldal erkölcsi értékalapú látásmódja és a szakmai felek környezettel kapcsolatos tudása összeadódik, ezáltal hatékonyabb szemléletformálást tudnak együtt elérni.


Forrás: Szűcs Boglárka

Dr. Victor András – az MRE Ökogyülekezeti Tanács tagja a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület történetéről és a menet közben jelentkező koncepcionális kérdésekről tartott előadást, például az általános vagy speciális jelleg dilemmájáról.


Forrás: Petr Zewlakk Vrabec/weec.org

A kutatók és tudósok által vezetett tíz párhuzamos szekció között a „Sustainability at Universities” (Fenntarthatóság az egyetemeken) szekcióban a különböző egyetemek kapcsolattartói számoltak be az egyetemzöldítési törekvéseikről, stratégiáikról és egyetemközi együttműködéseikről. Emellett számos más téma is helyet kapott: Környezeti nevelés az anthropocénben; Klímaváltozás és környezeti nevelés; Egész iskolás megközelítés; Művészet, etika és környezeti nevelés; Kora gyermekkori környezeti nevelés; Üzlet és környezeti nevelés.


Forrás: weec.org

A konferenciához kapcsolódó terepi programok kilenc cseh környezeti nevelési központban kerültek megrendezésre, hidat képezve az elmélet és a praktikum között, a gyakorlati szakemberek által meghatározott témák széles skálájának megvitatásával. Betekintést nyerhettünk a cseh ökoiskola hálózat működésébe; ökológiai gazdálkodás és közösségi kertek szervezésébe; kerékpáros és egyéb városi akciók szervezésébe; kutatásalapú tanulási programokba, a „népi hagyományok és hagyományos mesterségek a kortárs környezeti nevelésben” programba, valamint az állatkertekben folyó környezeti nevelésbe.


Forrás: Szűcs Boglárka

A kongresszus a környezeti nevelés valamennyi szereplőjének találkozóhelye, ahol a környezeti nevelés módszereivel és eredményeivel kapcsolatos kutatásokat,  tapasztalatokat, jó gyakorlatokat mutatják be, a környezetvédelem és a fenntarthatóság érdekében történő oktatás szerepét és fontosságát vitatják meg minden szinten, beleértve a felsőoktatást is. A szakmai vita és tudásátadás az öt kontinenst képviselő tudományos bizottság és a  fogadó ország szakmai felügyelete alatt történik. 2003 óta tizenegy világkongresszuson több mint 100 különböző országból több ezer ember vett részt: egyetemi professzorok, kormányzati tisztviselők és nemzetközi szervezetek, újságírók, politikai képviselők, vállalkozások, civil környezeti nevelési szervezetek, egyetemek képviselői. A Hálózat az ENSZ-szel és annak ügynökségeivel összhangban, oktatási, kutatási, kulturális és tudományos szervezetekkel együttműködve működik.
 
A következő Környezeti Nevelési Világkongresszusra 2024. január 29-február 2-a között kerül sor Abu Dhabiban, az Egyesült Arab Emírségekben.  Témája a win-win stratégia egy jobb világért. A rendezvényről és a hálózatról bővebb információk: https://weecnetwork.org/
 
 
Szűcs Boglárka – Teremtésvédelmi Műhely referens

10/2022. (III. 24.)/R számú Rektori utasítás a szenátusi előterjesztések Rektori Kollégium elé történő felterjesztésének rendjéről (A 18/2022. (XII. 15.)/R számú Rektori utasítással egységes szerkezetben.)

10/2022. (III. 24.)/R számú Rektori utasítás a szenátusi előterjesztések Rektori Kollégium elé történő felterjesztésének rendjéről (A 18/2022. (XII. 15.)/R számú Rektori utasítással egységes szerkezetben.)

Bővebben ...

„Bízom benne, hogy a jövő református elitje a Károli Egyetemről fog kikerülni” – interjú Balog Zoltán püspökkel, a Magyarországi Református Egyház Zsinatának lelkészi elnökével

Református családban nőtt fel, szülei lelkészházaspárként szolgáltak. Korábban úgy fogalmazott, hogy már a szülői házban megtapasztalta Jézus Krisztus hívó szavát. Ezek szerint egyértelmű volt, hogy Ön is a lelkészi hivatást fogja választani?

Annyira egyértelmű volt, hogy tiltakoztam is ellene – a protestáns alapállás is azt mondja, hogy semmit se fogadjunk el készen, magától értetődően. A ’70-es évek második felében egy református gimnázium végzett diákjáért nem kapkodtak úgy, ezért is logikusnak tűnt, hogy az ember folytatja édesapja hivatását. Kitűnő érettségi után nem jelentkeztem egyetemre, hanem elmentem egy évre betanított esztergályosnak. A paraszti világot elég jól ismertem abból a kis faluból, ahol felnőttem, és úgy gondoltam, hogy a munkásvilágot is meg kell ismernem. Életem egyik legszebb évét töltöttem a Diósgyőri Gépgyárban, s csak utána kezdtem el a lelkészi szolgálatra készülni.

Püspök úr életének meghatározó részét képezik a Németországban töltött évek: először ösztöndíjasként, majd a Bonni Egyetem tudományos munkatársaként is élt német területen. Honnan jött a német nyelvterület iránt tanúsított érdeklődése, illetve milyen tapasztalatokkal, élményekkel gazdagodott kinti szolgálata közben?

Egy apró borsod-gömöri faluban nőttünk fel – négyen vagyunk testvérek – meglehetősen szegényes körülmények között (édesanyám polgári, édesapám gazdálkodó világból jött). Szüleimnek az volt az álma, hogy ne szoruljunk be egy pici kis világba, hanem szélesebb távlatokban gondolkodjunk. Nyaranta, kora gimnazista koromtól kezdve jártunk az NDK-ba, ahol egy hónapot töltöttünk egyházi körökben az úgynevezett Megbékélési Akció keretében: temetőket gondoztunk, kórházban ápoltuk a betegeket, óvóbácsi is voltam egy katolikus óvodában. Ezeken a helyeken kezdtem el németül tanulni, és egy olyan kultúrára találtam rá a látogatásaim és olvasmányaim során, amely mindig is érdekelt. A német kultúrában és a német egyházi életben egy olyan szabadabb életre találtam, amely megragadott – olyan egyházlátásra, teológiai gondolkodásra tehetettem szert, ami más volt, mint a magyarországi. Összességében a kettő együtt nagyon jól kiegészítette egymást. Olyan egyházi partnerekre, barátságokra tettem szert, akikkel a keresztyénség európai dimenzióiról: múltjáról, jelenéről és jövőjéről együtt tudtunk gondolkodni.

Az első lelkész-gondnoki értekezleten – 2021. május 5-én – beszélt olyan találkozási pontok létrehozásáról, ahol lehetőséget lehet teremteni az evangélium üzenetének átadására. Ilyen pontként említette korábban a Csillagpontot is, de milyen más lehetőséget lát a fiatalok elérésére?

Például a Károli Gáspár Református Egyetemet, illetve minden olyan intézményes vagy nem intézményes keretet, ahol az egyház egy olyan felületen találkozhat emberekkel, amely egyébként nem a templomi közeg. A templomhoz szorosan vagy lazán kötődő emberek körülbelül félmillióan vannak; csak a hitoktatásban elérünk Kárpát-medencei szinten negyedmillió gyereket, akiknek a nagy többsége állami intézményben tanul. A Károli Egyetemre sem feltétlenül egyházi okokból jelentkeznek, hanem azért, mert remélik, hogy itt jó az oktatás, az infrastruktúra. Ha nem használjuk ki ezeket a lehetőségeket a fiatalokkal való találkozásra, illetve, ha nem hozunk létre találkozási pontokat a fiatalok és az isteni üzenet között, akkor miért tartjuk fent ezeket az intézményeket? Jó egyetemet más is fent tud tartani, ahhoz nem kell a református egyház. Ha vannak lehetőségeink – márpedig vannak iskoláink, van egyetemünk, és 2013 óta ott lehetünk minden állami intézményben a kötelezően választható hittanoktatással – akkor szeretném, ha ezeken a felületeken evangéliumi találkozások jönnének létre. Azt szeretném, ha strukturálisan is meg lenne teremtve az a tér, ahol a találkozás létrejön – aztán hogy mi lesz belőle, az azon múlik, hogy mi milyen lelkülettel, vonzerővel, milyen mélységgel, milyen magassággal tudjuk kínálni a mi legsajátabb üzenetünket, a megváltás üzenetét.. A mi feladatunk, hogy elvessük a magot, locsoljuk, aztán hogy ebből lesz-e termés vagy nem, bízzuk rá a Magvetőre: a teremtő és szabadító Istenre.

Korábban Püspök úr egy, az egész egyházkerületet érintő fejlesztési terv kapcsán zászlóshajókként említette a Bethesda Gyermekkórházat, illetve a Károli Gáspár Református Egyetemet. Miért pont ezt a két intézményt emelte ki és milyen lehetőséget lát bennük?

Ez a két intézmény ad országosan olyan kínálatot, amely közvetítheti az evangélium lényegét. Az örömhír hirdetésén túl – miszerint hogy Isten szereti a világot, s benne mindenkit személyesen, s ezáltal jobb életet élhetünk – a keresztyénség lényegéből két feladat következik: az egyik a tanítás, hiszen a keresztelési parancs szerint: „menjetek el tehát, tegyetek tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében, tanítva őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam nektek”, és a másik, amit az apostol így fogalmaz meg: „látogasd meg az árvákat és özvegyeket és vigyázz, hogy a világ be ne piszkoljon” – tehát a szeretetszolgálat, a gyógyítás. Ezért lett ez a két intézmény a zászlóshajó, mert az egyik gyógyít, a másik tanít. A szülők nem azért mennek a  Bethesda Gyermekkórházba, mert az református intézmény, hanem, mert beteg a gyermekük. Bízom abban, hogy  szülő és a gyermek másként jön ki onnan, mint ahogy bement. Nemcsak azért, mert remélhetőleg meggyógyul a gyermeke, hanem mert érzi, hogy itt másként gyógyítanak, érzi, hogy itt még valami más is van azon túl, hogy szakmailag kimagasló munka folyik az intézményben. Azt szeretném, ha a Károli Egyetem is ilyen lenne: ha az oktatásban érződne az, hogy itt azért mást is kapok, eltérően az egyéb egyetemektől. És ezzel a „más”-sal úgy találkoznának, mint egy vonzó, izgalmas dologgal. Bízom benne, hogy a jövő református elitje a Károli Egyetemről fog kikerülni: remélem, hogy az ország vezetői, a legjobb gazdasági szakemberek, tanárok belőlük lesznek.  Ha magukkal viszik az érdeklődést a keresztyén hit iránt, mert arra érdemes odafigyelni, érdemes hozzá visszatérni, akkor újra és újra odafordulnak majd az egyház, a hit felé egy-egy krízishelyzetben vagy bármely élethelyzetben.  Így már volt értelme az evangéliumi találkozásnak. Közvetett módon persze lehet ebből az egyházaknak is haszna: esetleg támogatók, tagok lesznek, de ez másodlagos. Az elsődleges szempont az, hogy eljuttassuk hozzájuk az örömhírt, ami görögül „evangélium”. 

A református egyház intézményei kapcsán kiemelte, hogy szükséges erősíteni azok református jellegét. Konkrétan milyen lépéseken keresztül valósítható meg ez a gyakorlatban?

Minden intézménynek megvannak a felelős vezetői, így nem a püspök feladata, hogy napi szintű utasításokkal beleszóljon az intézmény életébe. Pont ezért alakult meg az egyetem esetében a Fenntartói Testület, ahol hozzáértő emberek ülnek: oktatási, jogi, gazdasági szakemberek. Hivatalos előterjesztés útján kértem meg a Szenátust, hogy legyen egy olyan rektorhelyettese az intézménynek, akire rá lehet bízni az egyetem lelki programját. A lelki program pedig úgy legyen keresztyén, hogy ez az alap, a református csak a jelző. Balla Péter rektorhelyettes, teológiai tanár látja el ezt a feladatot. Ha megkapja a megfelelő segítséget, akkor oda fog figyelni arra, hogy mit is jelent úgy kínálni egy lelki programot az egyetemen belül, amiben az előbb említett üzenet karakteresen megjelenik. A magyar reformátusságnak ugyanis van egy olyan sava-borsa, íze, karaktere, ami más, mint a többi felekezeté. Az országban kisebbségben vannak a reformátusok, de eközben az egyetemünknek komoly súlya van. Ez egy lehetőség arra, hogy bemutassuk a református keresztyénség másfajta arcélét is. Egyházunk tagjainak öntudatossága például egy jellemző vonás. A lelkipásztori szolgálat is más. Mi partneribb viszonyban állunk a hívekkel. Az egyetemi lelkész legyen olyan beszélgetőpartner, akivel a gondokat meg lehet osztani, és a hívő öntudatot erősíti, nem pedig lelki-szellemi kiskorúságban tart.  

 

Püspök úr már többször kiemelte a jövő református nemzedékének fontosságát, amelyre még inkább összpontosítania kell az egyháznak. Milyen céljai, elképzelései vannak az oktatás-nevelés terén?

Nagyon fontosnak tartom a fiatalok megszólítását. Az óvodás- és felnőttkor a két legmeghatározóbb kapcsolódási pont, idejében el kell kezdeni a hit plántálását.  Szeretném, ha az egyház ifjúsági mozgalma, a Csillagpont egy olyan rendszerré épülne ki, hogy nem csak kétévente lehet találkozni pár napra, hanem folyamatos, egész éves kapcsolattartásra lenne lehetőség, rendszeres találkozási módok szerveződnének; „Csillagpontok” alakulnának a gyülekezetekben is. Regionális találkozási lehetőségek megteremtése  a cél, ahol olyan fiatalokkal is lehet találkozni akik ma még elutasítóak az egyházzal. A gyermekkorban plántált mag lehet, hogy a hó alatt van néhány évig, évtizedig, de utána ki fog hajtani… A tékozló fiú története erről szól: jó volt otthon, mégis el akart menni a fiú, mert az ember kalandvágyó, ez már csak így van. Amikor viszont eljutott a disznóvájúig, akkor eszébe jutott az atyai ház. Eszébe jutott, hogy van egy apja, aki úgy szerette, mint ahogy soha senki. Ezért hazament, mert volt hová hazamennie. De ha nem lett volna a gyerekkor, akkor mi vitte volna haza? Ezért tartom fontosnak, hogy a kezdetektől fogva ott legyünk a gyermekek, a fiatalok mellett. Öröm, hogy rengeteg gyülekezetben van már baba-mama kör, gyermek-istentiszteletek, iskolai hitoktatás, konfirmáció, ifjúsági körök. Generációsan kell felépíteni mindezt.

Az egyetemi világot, különösen a Károlit szeretném közelebb hozni a gyülekezeteknek ahhoz a világához, amely képes integrálni, befogadni azokat a hallgatókat, akik érdeklődők. Egy konkrét példán keresztül szeretném ezt megvilágítani: az Egyetemi Lelkészségben felmerült egy olyan kérdés, hogy azon hallgatók számára, akiket érdekel a hit, viszont se megkeresztelve nincsenek, se nem konfirmáltak, milyen lehetőségek vannak? A Lelkészség ezért meghirdetett egy kurzust, melyre lehet jelentkezni, ahol meg lehet keresztelkedni és le lehet konfirmálni (felnőttkorban ez egybeesik). Felvetődött az is, hogy hová anyakönyvezzék az így megkeresztelt fiatalokat? Milyen jó lenne, ha Budapesten lenne egy-két olyan gyülekezet, amely kimondottan arra fókuszál, hogy hogyan tud kereső, eddig egy gyülekezethez sem tartozó fiataloknak lelki otthont nyújtani, akár az egyetemi gyülekezet programjainak is helyet adva. Rengeteg lehetőség, kreativitás van az egyház világában, csak meg kell ezeket keresni.

Egy interjúban úgy nyilatkozott, hogy „az embert személyesen megszólító egyház képes valódi változást elérni". Tervez-e egy közvetlen, hallgatóknak, munkavállalóknak egyaránt szóló párbeszédet biztosító fórumot az egyetemen?

Ha indul egy ilyen kezdeményezés szívesen támogatom és részt is veszek benne. Nagyon örülnék egy folyamatos, szellemi-lelki párbeszédnek az egyetemet fenntartó munkavállalókkal és a hallgatókkal, mert ott megvan a kölcsönösség, ebből pedig rengeteg tapasztalatot lehet nyerni. FOntosnak tartom, hogy azok, akiket a döntések érintenek, azok megértsék, magukénak érezzék és elfogadják azokat. Egy ilyen fórum megfelelő terepe lehet ennek.

A magyarországi felsőoktatási intézmények – így az egyházi felsőoktatási intézmények is – az első helyes jelentkezések számát illetően (még ha kimondatlanul is) versenyben állnak egymással. Ezt a versenyt a felsőoktatási rangsorok talán még tovább erősítik. Mennyire tartja fontosnak Püspök úr a Károli sikeres szereplését ebben a piaci versenyben? Fontosnak tartja-e az intézmény további növekedését?

A növekedést abban az értelemben, hogy legyen még több hallgató, nem tartom fontosnak, mivel a hallgatói létszám növeléséért folytatott küzdelem legtöbbször a színvonal rovására megy. Csak annyi hallgatót vegyünk fel, amennyivel ideális méretben tudjuk az intézményt színvonalassá tenni. A színvonal növelését tartom fontosnak – egyúttal a különböző felsőoktatási rangsorokban történő verseny is meghatározó, de nem csak az egyházi egyetemek között. Nyugodtan versenyezhetnénk az ELTE-vel is. Sokszor beleesünk abba a hibába, hogy mindent akarunk nyújtani, de így semmiben sem vagyunk a legjobbak, mindenben csak közepes szintűek leszünk. Szerintem néhány olyan dologra kellene koncentrálni, amiben a Károli a legjobb háromban benne van. Ezek pedig olyan dolgok legyenek, melyeknek köze van az egyház alapküldetéséhez. Ebből a szempontból a pszichológiát nagyon fontosnak tartom, ebben például ott vagyunk az élmezőnyben. De annak is örülök, hogy az anglisztika szakunk is kiváló minősítésű – a kommunikáció és az idegen nyelv szintén része az egyház belső lényegének. A pedagógusképzés pedig a legfontosabb, hiszen a tanítás a keresztyénség lényegi feladata. Fontos, hogy infrastrukturálisan rendben legyünk: a Károlyi-Csekonics-palota egy ékszerdoboz, amely a város közepén áll, vonzó, jól megközelíthető, kiváló informatikai háttere van. A korábbi BÁV-székház átépítése és felújítása után a Kálvin tér környékén tud terjeszkedni a Károli.

A keresztyén, református alap megerősítése mellett lehet további fejlesztésekre vállalkozni.  Számos ponton elértük már, hogy valamiből a legjobbak vagyunk, ezért büszke vagyok az elmúlt 10-15 évre, amikor az egyetem kijött a „provinciális” státuszból, és komoly, megbecsült rangot vívott ki magának az egyetemi világban. A jövőre nézve mélyíteni és magasítani kell, szélesíteni nem feltétlenül.

Alkategóriák

6. oldal / 16

Szakirányú továbbképzések

Szakirányú továbbképzések

Közösségi Média

Közösségi média

Kultúra, közélet

Rádió

Károli Podcast

Károli Podcast

Károli Klub

Károli Podcast

Napi biztatás

Napi biztatás

 

Tudomány, kutatás

Tudomány, kutatás

Galéria

galéria, fotógép