A néhány nap múlva lejáró felvételi jelentkezési határidő kapcsán beszélgettünk a Lónyay Utcai Református Gimnázium igazgatójával
Megkezdődött a visszaszámlálás: február 15-ig jelentkezhetnek a diákok az egyetemi képzésekre. A 12. osztályos tanulóknak ezekben a napokban életük egyik kiemelkedően fontos kérdéséről kell dönteniük: hogyan tovább? A továbbtanulás kérdéseiről beszélgettünk a Magyar Örökség-díjjal kitüntetett Lónyay Utcai Református Gimnázium és Kollégium igazgatójával, Kocsis Imre Antallal és egyik végzős diákjával, Kovách István Bendegúzzal.
Milyen kihívások előtt állnak az idén érettségiző diákok? Milyen nehézségeket rejt a jelentkezés?
Kocsis Imre Antal: Anélkül, hogy túldramatizálnánk korunkat, látnunk kell, hogy megdöbbentően nehéz helyzetben találják magukat a diákok, mikor beadják jelentkezésüket egy adott felsőoktatási intézménybe. Ugyanakkor korunk egyik nagy előnye éppen az, hogy rendkívül sok lehetőség adódik a tanulás megtervezésére, e tényező egyszerre hordoz előnyöket és hátrányokat a 18 éves korosztály számára. Iskolánk diákjainak mintegy fele már a gimnáziumi évek elején tudja, hogy mi szeretne lenni – a céltudatosság náluk jobban körvonalazható. A másik ötven százalék esetében körvonalazódik ki igazán az, hogy túl sok szak közül választhatnak. Anélkül, hogy erről fogalmuk lenne, beleszületnek az élethosszig tartó tanulás világába – ez már az egyetemi évek alatt megjelenik, hiszen sokan vannak, akik egyetemet váltanak. Maga a jelentkezés nem okoz nehézséget, hiszen a diákok az e-felvételi rendszeren úgy szörföznek, ahogy a Facebook-on játszadoznak, és ha nem felejtik el a jelszavaikat júliusig, akkor ez így is marad. Ezért fel is hívjuk a figyelmüket a jelszavak rögzítésére.
Mennyire egyértelmű, hogy mindenki továbbtanul? Egyetemünk hogyan jelenik meg a diákok továbbtanulási terveiben?
Kocsis Imre Antal: A diákok családi háttere predesztinálja a diákokat a továbbtanulásra, ilyen szempontból szerencsések vagyunk, mert ha az intézmény és család véleménye egyezik, akkor tovább kell tanulnia a diáknak. Azt kell látnunk, hogy szinte kivétel nélkül minden diákunk államilag támogatott helyekre kerültek be az elmúlt két évben. Nagyon ritka, hogy valaki OKJ-s képzésre jelentkezne. Aktív, jó a kapcsolatunk a Károlival, ez az elméletben és a gyakorlatban is megjelenik. Iskolánk volt igazgatója, Madarász Imréné jelenleg is a Károli oktatója, Balla Péter rektor úr pedig az igazgatótanács tagja. Valójában napi szintű kapcsolat van a két intézmény között. A Károli jó helyen szerepel továbbá a továbbtanulás szempontjából is, alapvetően sokan adják be a jelentkezést az egyetem különféle szakjaira, legyen szó a tanári szakról, kommunikáció és médiatudományról, szociológiáról, történelemről vagy akár a néderlandisztikáról, pszichológiáról.
Következő kérdésünket Kovách István Bendegúzhoz intézzük, aki egyetemünkre adta be jelentkezését.
Hogyan született meg benned az a döntés, hogy a Károlira jelentkezz?
Kovács István Bendegúz: Volt egy tervem, hogy színész leszek, de az elmúlt évek ezt az elképzelést felülírták. Ahogy egyre közelebb kerülök az egyetemhez, válik egyértelművé, hogy a teológiára fogok jelentkezni. Tudatos döntés ez a részemről és azt látom, hogy ez az én küldetésem is egyben. Pár évvel ezelőtt változott meg gyökeresen a gondolkodásom, azóta a második nevemet használom, azelőtt mindenki az első nevemen szólított.
Milyen szempontok alapján választottad a Károlit?
Kovách István Bendegúz: Egyrészt földrajzi közelség is, másrészt az eddigi ismereteim is azt mutatják, hogy érdemes lesz a Károlira jelentkeznem, hiszen számos hit- és közéleti személyiség került ki a falai mögül. Leendő teológusként erősen ajánlott, hogy a HTK Ráday Kollégiumában lakjak, ami számos előnnyel bír, hiszen egyrészt maguk a tantermek is az épületben vannak, másrészt az összes csoporttárssal is együtt lakhatok, ami a tanulmányaim szempontjából sem utolsó.
Mit tapasztalsz, hogyan jelenik meg a továbbtanulás az osztálytársaid, kortársaid körében?
Kovách István Bendegúz: Alapvetően nehéz helyzetben vagyunk, hiszen rengeteg szak és egyetem közül választhatunk. Az én esetemben ez adott volt, hiszen a Károlin találhatom meg az általam elképzelt szakot, mint lehetőséget – nem is tartom fontosnak, hogy máshol is körülnézzek. Örülök és hálás is vagyok, hogy pontosan tudom, mi szeretnék lenni. Ugyanakkor vannak osztálytársaim, akik még most sem tudják pontosan, hova is kellene beadni a jelentkezést. Egy ismerősöm elvégezte egy egyetem első évfolyamát, de most újból jelentkezik, mert nem érzi azt, hogy ott a helye. Valójában túl nagy a választék, és a jobbik eset az, ha valakinek van egy adott területe, amit szeret, és azt is tanulná szívesen, majd később kiderül, hogy mit is lehet azzal a végzettséggel kezdeni. Azt is látom, hogy sokan nem tudják, hogy az adott szak, amire jelentkeznek, mit is takar pontosan, mit jelent az a végzettség, amit a szak ad majd.
A Károli Gáspár Református Egyetem a hitéleti szakok mellett bölcsészettudományi, társadalomtudományi, jogi, gazdasági, pedagógus- és művészeti képzéseket is indít. A jelentkezési rangsorban mindenképpen érdemes első helyre beírni a Károlit, hiszen az első helyen ide jelentkezett, önköltséges hallgatókat egyedülálló ösztöndíj-programunkkal akár az önköltség 75%-át kitevő ösztöndíjakkal támogatjuk.